بهترین و پیشرفته ترین مرکز مو در تهران

بهترین و پیشرفته ترین مرکز مو در تهران

بهترین و پیشرفته ترین مرکز مو در تهران

کاشت مو با روش‌های مختلف چند سالی است که در ایران رواج یافته و بسیاری از مردم به عنوان یک روش مناسب، پربازده و دائمی از مزایای آن بهره‌مند می‌شوند. توصیه مهم به افرادی که قصد کاشت مو دارند این است که در انتخاب کلینیک کاشت مو و پزشک متخصص دقت لازم را داشته باشند و پیش از هرکاری در مورد نتایج و نمونه‌های قبلی آنان تحقیق کنید.

از آنجایی که هر موضوعی که در میان مردم طرفدار زیادی پیدا می‌کند، همیشه عده‌ای سودجو به دنبال سوءاستفاده از آن هستند ممکن است در این بین افرادی در دام این اشخاص بیافتند.

افراد زیادی وجود دارند که متاسفانه با صرف هزینه و زمان زیاد برای کاشت مو از نتایج خود راضی نیستند و دچار ضرر زیان مالی شده اند و حتی از نظر سلامت جسم و روان ممکن است آسیب‌هایی دیده باشند. علت آن این است که این افراد از کیفیت کلینیک‌ها و پزشکان اطلاعات کافی نداشته اند.

در این یادداشت قصد داریم ویژگی‌هایی که یک کلینیک کاشت مو مناسب باید آن‌ها را دارا باشد برای شما بیان کنیم تا پیش از انتخاب کلینیک کاشت مو این موارد را در نظر بگیرید.

دکتر جان
مشاوره رایگان خدمات پزشکی-دکتر جان

معیارهای یک کلینیک عالی برای کاشت مو

مهمترین مسئله ای که در خصوص خدمات درمانی باید به آن توجه کرد، اعتبار و کیفیت مرکز درمانی است. کیفیت یک ویژگی کلی است و باید شامل آیتم‌های مختلفی باشد. حتما قبل از انتخاب یک مرکز بهداشتی و درمانی دانستن چند نکته مهم درباره نحوه عملکرد کلینیک ضرورت دارد. برای آگاهی از ویژگی های یک کلینیک کاشت مو، به نکات زیر توجه کنید.

مجوز رسمی از وزارت بهداشت

پایه‌ای ترین و مهم‌ترین موردی که لازم است یک کلینیک کاشته مو داشته باشد مجوز رسمی از وزارت بهداشت است. این مجوز تعیین کننده این است که آیا کلینیک کاشت مو از لحاظ پزشکی صلاحیت انجام عمل کاشت مو را دارد یا خیر و مانند جواز کسب باید آن را در نقطه‌ای قرار دهد که در معرض دید همگان باشد.

کلینیک بین المللی پوست ، مو و زیبایی الهیه یکی از باسابقه‌ترین ها در زمینه کاشت مو بوده و دارای مجوز رسمی از وزارت بهداشت است و همه کادر آن نیز متشکل از افراد متخصص، ماهر و با تجربه است.

جلسات مشاوره و پشتیبانی

کاشت مو در عین سادگی و کم‌خطر بودن آن، عمل حساسی بوده و نیازمند تخصص است. کلینیک هایی که بدون توجه به شرایط مراجعه کننده و تنها برای منافع مالی اقدام به کاشت مو میکنند، در آینده ممکن است مشکلات عدیده‌ای را برای مراجعانشان به وجود آورده و یا عمل کاشت مو با شکست مواجه شود.

یک کلینیک کاشت مو معتبر پیش از انجام هر اقدامی برای مراجعان خود جلسات مشاوره انجام داده و آزمایش‌های لازم را به طور کامل و با وسواس پیگیری می‌کند و با مشورت وی بهترین روش‌ کاشت مو و بهترین تصمیمات را برای آن‌ها اتخاذ می‌کند.

تجهیزات کلینیک کاشت مو

تجهیزات پیشرفته و مناسب از جمله عواملی است که در نتایج کاشت تاثیر به‌سزایی دارد. تجهیزات یک کلینیک از مهم‌ترین و پایه‌ای ترین نیاز هاست که اگر وجود نداشته باشد امکان موفقیت آن چیزی در حدود صفر است. پس برای انتخاب کلینیک کاشت مو خود حتما درباره دستگاه های مورد استفاده آن‌ها به طور دقیق تحقیق کنید.

پزشکان و متخصصان با تجربه

تخصص پزشک و کادر پزشکی عاملی است که به طور واضح بر همگان روشن و مبرهن است. پس از انتخاب کلینیک کاشت موی خود قدم بعدی شما تحقیق در مورد پزشک معالج است. لازم است درباره پزشک معالج خود و سوابق وی نیز به طور کامل تحقیق کنید. تخصص و تجربه پزشک از مواردی است بسیار تاثیرگذار است.

حتماً از پزشک خود در مورد جراحی های قبلی و تجربه اش در انجام این کار سوال کنید و از وی حداقل ده مورد عکس‌ از جراحی های خود و شرایطی که قبل و بعد از عمل کاشت مو رخ داده است، در خواست کنید. شما میتوانید برای مشاهده نمونه کارهای کاشت مو کلینیک بین المللی پوست ، مو و زیبایی الهیه را از صفحه اینستاگرام کلینیک زیبایی الهیه دیدن کنید.

بررسی سوابق کاری

پس از جلسه مشاوره،به بررسی دقیق سوابق کلینیک بپردازید. براینمونه بسیاری از مراکز درمانی و بهداشتی تصاویری از مراجعین خود منتشر می‌کنند که نتایج قبل و بعد از جراحی را نشان می‌دهد. شما می‌توانید برای آگاهی از کیفیت پزشکان و کلینیک، تصاویر منتشر شده از مراجعین را در کاتالوگ و وب سایت مربوطه مشاهده کنید. از زمان تأسیس  کلینیک مطلع شوید که نشانگر قدمت و تجربه یک مرکز بهداشتی و درمانی است.

تنوع خدمات درمانی

یکی از مهم ترین ویژگی‌هایی که بهترین کلینیک کاشت مو باید داشته باشد؛ تنوع در ارائه خدمات است. در عصر حتضر به دلیل پیشرفت تکنولوژی در عرصه پزشکی، روش‌ها و متد های گوناگونی برای پیوند و کاشت مو ابداع شده است. برای مثال، پیوند مو به روش SUT جدیدترین متد کاشت مو در ایران است که در مقایسه با سایر روش‌های قبلی عملکرد فوق‌العاده‌ای دارد.

این روش با درد کمتری همراه بوده و پس از انجام جراحی، فرد به بخیه و پانسمان نیازی ندارد. از این رو، وجود تجهیزات و امکانات لازم و هم چنین حضور پزشکان ماهر، مهمترین عامل برای تحقق کاشت مو در یک کلینیک حرفه‌ای به شمار می رود.

نظرات مراجعان پیشین

یک راه مناسب و اطمینان بخش، برای انتخاب کلینیک کاشت مو و پزشک معالج، پرس و جو از افرادی است که از خدمات درمانی مرکز مورد نظر استفاده کرده‌اند. این روزها با وجود صفحات مجازی و فضای اینترنت دسترسی به مراجعان قبلی از قبل بسیار راحت‌تر شده است. می‌توانید از تجربه این افراد در انتخاب کلینیک کاشت موی خود استفاده کنید.

چگونه کلینیک کاشت مو خوب را پیدا کنیم؟

با توجه به معیارهایی که در انتخاب کلینیک کاشت مو بیان کردیم نکته مهم دیگر نحوه بررسی این معیارها در پروسه تحقیق برای انتخاب کلینیک مناسب کاشت مو است.

زیرا حتما شما هم این تجربه را داشته‌اید که با وجود این که معیار‌های مناسب برای انتخاب کلینیک خوب را می‌دانید، اما در انبوهی از تبلیغات مختلف سردرگم شوید. بنابراین در این بخش ما شما را راهنمایی می کنیم تا بهترین مرکز کاشت مو را انتخاب کنید.

بررسی رزومه مرکز کاشت مو

اولین کار برای انتخاب یک کلینیک خوب بررسی سوابق و رزومه آنجاست. امروزه اکثر مرکط درمانی و زیبایی تصاویری از مراجعین خود در سایت و صفحات اجتماعی خود منتشر می‌کنند. این عکس‌ها قبل و بعد از درمان و جراحی را نشان می‌دهد. شما می‌توانید با مشاهده این عکس‌ها  تا حدودی به کیفیت و توانایی پزشکان حاضر در آن مجموعه پی ببرید. علاوه بر این شما باید از میزان تجربه یک کلینیک آگاه باشید. این مورد را می‌توانید با سال تاسیس آن متوجه شوید.

پرس و جو از دیگر مراجعین کلینیک

یکی دیگر از کارهایی که توصیه می‌شود برای انتخاب یک کلینیک خوب درمانی و زیبایی انجام دهید، این است که از مراجعینی که از خدمات درمانی مرکز مورد نظر استفاده کرده‌اند پرس و جو کنید. این روش به خوبی می‌تواند ما را از کیفیت کلینیک مربوطه مطلع کند.

بررسی نظرات مراجعین

یکی از روش‌هایی که به لطف گسترش اینترنت شما می‌توانید از آن استفاده کنید و از نظرات سایر مراجعین مطلع شوید، مراجعه به صفحات اجتماعی و وبسایت کلینیک کاشت مو مورد نظر است. شما با مطالعه کامنت‌های افراد مختلف می‌توانید میزان رضایت افراد مختلف را از کلینیکی که انتخاب کرده‌اید متوجه شوید.

مو
کلینیک بین المللی پوست مو زیبایی الهیه-مو

کاشت مو چیست؟

کاشت طبیعی مو یک فعالیت زیبایی است که به انتقال فولیکول ‌های مو از یک نقطه در سر یا بدن به قسمت‌های جلویی و میانی سر در افراد می‌ گویند. قسمتی که فولیکول‌ ها از آن برداشت می ‌شوند، «بانک مو» و نواحی بدون موی سر که فولیکول ‌ها در آن قرار می ‌گیرند، قسمت «دریافت کننده» نام دارد.

عمل کاشت مو بسته به تعداد موهای کاشته شده، ممکن است چهار تا هشت ساعت در یک روز و در مواردی دو روز زمان ببرد. اکثر مراجعان در طول جراحی  بهوش بوده و فقط بی­‌حسی در قسمت پوست سر آن‌ها اعمال می ‌شود. جراحی با برداشتن موهای سالم توسط متخصص پوست آغاز می ‌شود.

برای طبیعی شدن کاشت مو، متخصص پوست می‌­تواند به دو صورت عمل کند؛ جراح در روش اول یک نوار از پوست سر را با موهای سالم برش می‌ دهد و در روش دوم عمل برداشت مو را روی هر تار مو به صورت جداگانه انجام می ‌دهد. زمان روش دوم طولانی‌تر است؛ در عوض از ایجاد زخم‌های نواری روی پوست سر جلوگیری می­‌کند.

قبل از انجام پیوند، تکنسین ‌ها موهای برداشته شده و جراح پوست سر را برای عمل پیوند، آماده می ‌کنند. پس از پیوند کامل موها، پوست سر بانداژ شده و دستورالعمل‌ های مراقبت در منزل به شما داده می‌ شود.

انتخاب روش کاشت مو

بهترین روشی که بفهمید ویژگی‌­های ذکرشده را دارید یا خیر، مشاوره با پزشک متخصص پوست و مو و کاشت مو است که معمولا به صورت رایگان انجام می ‌شود.

اما در یک نگاه کلی، افرادی که از سلامتی کامل برخوردار هستند، مشکلات حاد پزشکی ندارند، دائما سیگار مصرف نمی‌ کنند، آلرژی شدید ندارند و از مشکلات پوستی و عصبی جدی رنج نمی ‌برند، می‌­توانند نتایج خوبی را از این عمل برای خودشان متصور شوند.

برای عمل کاشت مو با استفاده از روش‌ برداشت واحد فولیکولار (FUE) یا پیوند  انتقال واحد فولیکولی (FUT)  می‌توان به نتایج عالی دست یافت. متخصصان می گویند  در انتخاب روش باید نیازها ، ملاحظات و ترجیحات منحصر به فرد بیمار را در نظر گرفت.

لیست متغیرهایی که قبل از جراحی کاشت مو بر اساس سابقه خانوادگی در نظر گرفته می شود شامل سن بیمار ، میزان موی اهدا کننده موجود و ریزش موی آینده است. علاوه بر این هزینه نیز ممکن است یک مسئله باشد.

روش های کاشت مو طبیعی چیست؟

روش‌های کاشت مو را می‌توان در دو گروه کلی طبقه‌بندی کرد:

روش کاشت مو بدون بانک مو یا روش BHT که در آن از موهای بدن برای کاشت در سر استفاده می‌شود. از این روش بسیار کم استفاده می‌شود زیرا موهای بدن بسیاری افراد برای سر مناسب نیست از طرفی برداشت مو از بدن کار بسیار سختی است.

روش با جراحی: کاشت موی نواری یا FUT

FUT قدیمی ترین و متداول ‌ترین روش کاشت مو است که در آن پس از بی هوشی یا بی ‌حسی نواری از پوست پشت سر (که اصطلاحا به آن، بانک مو گفته می‌ شود) برداشته شده و برای شست‌وشو و جدا کردن گرافت‌­ها (قطعه‌ ای از بافت حاوی فولیکول ‌های مو برای کاشت) به یک اتاق خاص برده می ‌شود. سپس گرافت ‌های جداشده در قسمت طاس یا کم‌ موی سر که دریافت‌­کننده نام دارد، پیوند داده می‌­شود.

دکتر Leavitt می‌گوید: ” FUE و FUT هر دو می‌توانند نتیجه خوب یا ناموفق داشته باشند. بسته به عوامل مختلف ، ممکن است هر یک در یک زمان معین در یک بیمار معین ارجحیت داشته باشند و به دلیل تغییر شرایط ، هر دو ممکن است در طول زندگی فرد برای بدست آوردن نتایج مطلوب استفاده شوند.

انواع روش های کاشت مو

روش بدون جراحی: تکنیک‌ انتقال واحد‌های فولیکولی یا FUE که در ایران با نام FIT شناخته می‌شود. روش‌هایی مانند SUT و Micro FIT نیز بر اساس روش FIT انجام می‌شوند.

FUE: با گذشت زمان و پیشرفت فناوری­‌های کاشت مو روش FUE یا استخراج واحد فولیکولار عرضه شد. در این تکنیک مدرن بخشی از بانک مو تراشیده شده و سپس رشته‌های مو به صورت برش‌های دایره‌ای جداگانه بریده و به قسمت دریافت کننده پیوند داده می‌شود.

FIT: در این روش مانند FUE، فولیکول مو به صورت جداگانه از بانک مو استخراج و در قسمت دریافت کننده، پیوند داده می‌ شود.

SUT: این تکنیک، روش جدیدی است که تمام مراحل کاشت مو با استفاده از دستگاه ‌های اتوماتیک و تحت نظارت پزشک انجام می­‌شود.

Micro FIT: در روش Micro-FIT، جراح از ابزارهای بسیار ظریف و پیچیده ‌تری برای برداشت مو استفاده می ‌کند و ظاهر بهتر و عوارض کمتری نسبت به روش FIT دارد.

مراحل انجام کاشت مو

اگر تصمیم به کاشت مو دارید یا درباره آن فکر می‌کنید توصیه می‌کنیم مراحل کاشت مو را مطالعه کنید زیرا اطلاعات مفید و جالبی به دست خواهید آورید که فکر نمی‌کنیم جای دیگری آنها را بیابید. این اطلاعات کمک می‌کن با دید بهتری نسبت به عمل کاشت مو تصمیم بگیرید.

مشاوره رایگان برای کاشت مو

اولین مرحله تماس با کلینیک و گرفتن وقت برای مشاوره است. البته مشاوره به صورت تلفنی نیز امکان پذیر است. در زمان مشاوره به تمام سوالاتی که در ذهن شما وجود دارد پاسخ خواهند داد. برای مثال به شما توضیح خواهند داد چند هفته قبل از کاشت نباید مواد الکلی و دخانیات مصرف کنید. مکمل‌ها و آسپرین‌ها را نباید مصرف کنید. روز کاشت کافئین نخورید. قبل از کاشت حتما دوش بگیرید و لباس راحت بپوشید و ….

معاینه موی سر و انتخاب بهترین روش کاشت

پس از اینکه تصمیم به کاشت گرفتید پزشک مو و پوست سر شما را معاینه می‌کند. سر به هیچ عنوان نباید شوره ، جوش و تاول داشته باشد در غیر اینصورت باید درمان شود. نسبت به نوع طاسی، جنس مو و میزان تراکم درخواستی بهترین روش کاشت توسط پزشک انتخاب خواهد شد. ممکن است نیاز به عکس برداری از سر نیز وجود داشته باشد. پزشک تمام سعی خود را می‌کند تا نتیجه کاشت مو تضمینی باشد.

انجام آزمایشات لازم قبل از عمل کاشت

آزمایشات پزشکی قبل از کاشت بیمار باید یک سری آزمایشات مربوط به انعقاد خون، ویروس ایدز، هپاتیت، و در شرایط فعلی آزمایش مربوط به ویروس کرونا را حتما انجام دهد. نتایج این آزمایشات در تصمیم گیری برای عمل کاشت مو تاثیر به سزایی دارد.

تجویز داروهای لازم توسط پزشک

دارویی خاصی جهت مصرف قبل از عمل تجویز نمی‌شود مگر مراجعه کننده شرایط یا بیماری خاصی داشته باشد و نیاز داشته باشد قبل از عمل داروی خاصی مصرف کند.

آماده‌سازی بیمار برای رفتن به اتاق عمل

لباس و تمامی تجهیزات لازم برای اتاق عمل در روز عمل به فرد داده میشود. مراجعه کننده باید لباس خود را بپوشد. فشار خون قبل و بعد از کاشت چک میشود. در روز عمل ابتدا طراحی خط رویش مو روی سر انجام شده تا تارها در جای درست خود کاشته شوند.

بهتر است قبل از عمل فرد یک وعده غذای سبک میل کند ولی میان وعده و یک وعده غذایی توسط کلینیک به مراجعه کننده داده می‌شود.

برداشت و معاینه فولیکول‌های مو

کاشت موبا توجه به روش انتخاب شده کاشت مو گرافت ها به تعداد مورد نیاز از بانک مو برداشته می‌شوند. سپس موها آزمایش شده و بهترین فولیکول ها برای کاشت گلچین می‌شوند. این فولیکول‌ها در یک ظرف حاوی یک مایع قرار می‌گیرند تا برای کاشت آماده شوند زیرا زمان کاشت طولانی خواهد بود.

کاشت مو

در انتها موهای انتخاب شده در کادر مشخص شده که به صورت موضعی بی حس شده است کاشته می‌شود. اصولا زمان کاشت طولانی بوده و زمانی بین 5 تا 7 ساعت به طول می‌انجامد. نگرانی بابت درد وجود ندارد. هیچگونه دردی حس نخواهد شد.

معاینه وضعیت جسمی فرد حین عمل

حین عمل به بیمار سرم قندی وصل میشود تا از افت فشار جلوگیری شود. بسته به وضعیت بیمار ممکن است آرامبخش نیز تزریق شود. زیرا برخی افراد دچار استرس و حملات پانیک می‌شوند. فشار خون و ضربان قلب بین کاشت نیز در صورت نیاز چک می‌شود.

مراحل رشد مو بعد از کاشت

دوره رشد موهای کاشته شده معمولا یک پروسه نسبتا طولانی مدت است و یکی از مراحل کاشت مو با حساسیت بسیار بالاست. زیرا نتیجه‌ی تمام تلاش‌ها و مراقبت‌های پزشک و بیمار در این دوره مشخص می‌شود.

مراحل رشد مو از ثانیه‌ی اول پس از کاشت مو آغاز شده و ممکن است بین یک تا دو سال (بسته به نوع روش کاشت مو) طول بکشد. آشنایی با مراحل بعد از کاشت موی سر باعث می‌شود تا بتوانید با آگاهی بیشتری از موهای کاشته شده مراقبت کرده و درصد موفقیت عمل را افزایش دهید. به طور کلی این بخش از روند کاشت مو به اختصار شامل موارد زیر است:

هفته اول بعد از کاشت مو: این زمان مهمترین و حساس‌ترین دوره پس از کاشت مو است. زیرا فولیکول‌های کاشته شده در این دوره در حال تثبیت هستند و به مراقبت بیشتری نیاز دارند. ایجاد ورم در صورت به خصوص در منطقه پیشانی و وجود دلمه و قرمزی در پوست سر در این دوره طبیعی است.

هفته دوم بعد از کاشت مو: در این هفته ورم و قرمزی‌ها باید کاملا برطرف شده یا ناچیز باشد. همچنین در محل موهای کاشته شده پوسته خشک شده ایجاد می‌شود که با شستشوی اصولی (مطابق دستور پزشک) تا پایان هفته دوم از بین می‌رود.

هفته سوم بعد از کاشت مو: در این هفته ممکن است موهای کاشته شده شروع به ریزش کند و این موضوع تا پایان ماه اول ادامه داشته باشد. ریزش موها کاملا طبیعی است و به دلیل شوک وارد شده به فولیکول موها است. البته این ریزش فقط مربوط به تارهای موی جدید است و فولیکول‌های مو سالم باقی می‌مانند. پس از این ریزش فولیکول‌ها وارد فاز استراحت خواهند شد.

ماه دوم تا چهارم بعد از کاشت مو: در این مرحله رشد موهای جدید آغاز می‌شود. البته موهای جدید نازک و کم‌پشت هستند. همچنین در این دوره ناحیه اهداکننده مو نیز کاملا بهبود پیدا می‌کند و قرمزی آن برطرف می‌شود.

ماه پنجم تا نهم بعد از کاشت مو: رشد موهای جدید به اندازه‌ای می‌رسد که کاملا قابل مشاهده است و حتی می‌توان آن را کوتاه کرد. در اواخر این مرحله زمانی، تغییرات محسوسی در موهای جدید ایجاد می‌شود و شروع به ضخیم و پرپشت شدن می‌کنند. معمولا موهای کاشته شده در بیشتر افراد بین ماه 6 تا 9 پس از کاشت به 60 درصد رشد خود می‌رسد (منبع).

سال اول بعد از کاشت مو: رشد موهای کاشته شده در پایان سال اول به 90 درصد رسیده و نتیجه کاشت مو مشخص می‌شود.

سال دوم بعد از کاشت مو: رشد موها از نظر ضخامت و حالت کامل می‌شود. پس از این مدت با توجه به میزان تراکم موهای کاشت شده می‌توان برای کاشت مجدد در صورت نیاز اقدام کرد.

ریزش مو بعد از کاشت تا کی ادامه دارد

ریزش مو پس از انجام کاشت مو شایع است. این یک عارضه جانبی موقت (و بسیار نگران کننده) جزئی از روند درمان ترمیم مو است. اغلب افراد فکر می‌کنند موهایی که پس از کاشت می‌ریزند.

همان موهای پیوند شده است اما اینطور نیست و فقط ساقه‌ها ریزش می‌کنند و پیازه مو در جای خود باقی می‌ماند. مطالعات منابع معتبر گزارش کرده‌اند که میزان بقای فولیکول‌های پیوند زده شده حدود بیش از 90٪ تا 100٪ است.

در واقع ریزش موهای کاشته شده 2 تا 3 هفته بعد از ایمپلنت طبیعی است و راه را برای رشد موهای جدید باز می‌کند (توجه داشته باشید که ریزش گرافت در چند روز اول پس از کاشت مو بسیار نادر می‌باشد).

اکثر افراد 8 تا 12 ماه پس از جراحی رشد موهای جدید را مشاهده خواهند کرد؛ البته آغاز رویش مجدد موهای کاشته شده بعد از سه ماه است و با گذشت زمان به سرعت و کیفیت آن افزوده می‌گردد.

بانک مو چیست؟

حال به اینجا می رسیم که بانک مو کجاست؟ در زمان عمل کاشت مو چه استفاده ای از آن می شود؟ بانک موی ضعیف چیست و پیوند مو از بدن به سر چگونه است؟

اگر شما هم این سئوالات برایتان پیش آمده در پاسخ باید بدانید که بانک مو ناحیه ای از پوست بدن است که دارای موهای مقاوم و قوی در برابر ریزش مو است. از این رو در زمان جداسازی و استخراج گرفت های مو از این ناحیه آنها را با استفاده از دستگاه های مخصوص (البته در روش کاشت مو Sut) جدا کرده و به دقت در بخشی از سر که موها در آن کم پشت شده و یا دچار طاسی شده، کاشته می شوند.

بهترین حالت این است که بانک مو از نواحی پشت سر انتخاب شود چرا که در این بخش از سر فولیکول های مو بسیار مقاوم ترند و به دلایل هورمونی ریزش آنها بسیار کم است. همچنین نواحی اطراف گوش ها. این تارهای موها به دلیل مقاوم بودن در برابر ریزش، زمانی که به جلوی سر – ناحیه ای که دچار ریزش شده  منتقل می شوند، همچنان به رشد خود ادامه می دهند.

از این رو پس از مدتی ناحیه کم پشت و یا خالی شده از موها بار دیگر صاحب مو می شوند و بعد از گذشت مدت کوتاهی کوچکترین اثری از عمل جراحی بر روی سر فرد باقی نمی ماند و وی براحتی و با خیال راحت می تواند به کار و امور روزمره خود بپردازد.

مزایای کاشت مو

ظاهر بهتر

اکثر افرادی که با مسائل مربوط به ریزش مو درگیر هستند، همچنین بیان می‌کنند که از چیزی که در آینه می‌بینند نفرت دارند. این احساس زشت یا غیر طبیعی بودن به دلیل نازک بودن موها یا طاسی با کاشت مو برطرف می‌شود، زیرا اکنون این ناحیه بی‌مو را با موهایی جایگزین می‌کنید که باعث جذابیت و جوانی دوباره شما می‌شود.

مزایای روانشناختی

مزایای رویه‌ای زیادی وجود دارد که جراحی کاشت مو می‌تواند به ارمغان بیاورد. اما افراد بسیاری هستند که به دنبال مزایای روانشناختی این عمل می‌باشند. بسیاری از افرادی که از طاسی رنج می‌برند، معمولا افرادی هستند که در معرض افسردگی هستند. اعتماد به نفس و عزت نفس پایین در آن‌ها شایع است. همچنین باعث خجالت زدگی در اجتماع می‌شود.

افزایش اعتماد به نفس

یکی از مزایایی که عمل جراحی کاشت مو می‌تواند به همراه داشته باشد این است که بیماران انگیزه بیشتری پیدا می‌کنند. اعتماد به نفس آن‌ها افزایش می‌یابد. جراحانی که روش‌های کاشت مو را انجام می‌دهند، به بیماران خود خدمات با کیفیت ارائه می‌دهند. به این ترتیب، بیمار قادر خواهد بود تمام اضطراب‌هایی را که داشته فراموش کند و اعتماد به نفس خود را به دست آورد.

پیشرفت‌های فوق العاده در آینده

علاوه بر این، انجام کاشت مو همچنین می‌تواند فاکتور خوبی برای شما در محل کار باشد. از آن جایی که اعتماد به نفس خود را دوباره به دست می‌آورید، می‌توانید روی کار خود تمرکز کنید و تمام تلاش خود را برای تاثیرگذاری به کار بگیرید. علاوه بر آن، هنگام ارائه پیشنهاد به کارفرمایانتان، خجالت نخواهید کشید. کاشت مو تا کنون موثرترین درمان برای طاسی بوده است.

این جراحی در صورتی که با دقت کامل انجام شود، ظاهری طبیعی به موهای شما می‌بخشد. با این کار، شما قادر به تغییر دید نامناسب از سوی افراد دیگر و شوخی‌های خجالت آور از سوی دوستان خود خواهید بود. نتایج به نوعی آهسته است، اما بسیار طبیعی خواهد بود. از این رو، به شما کمک می‌کند اعتماد به نفس خود را در هنگام ملاقات با دیگران به دست آورید.

امنیت

یکی از مزایای کاشت مو این است که کاملا ایمن و طبیعی است. در این فرآیند هیچ مواد شیمیایی یا داروهای خاصی استفاده نمی‌شود که به موهای شما آسیب برساند. در میان تمام روش‌های رشد مو، جراحی پیوند مو طبیعی‌ترین می‌باشد. نتایج بسیار خوب است به طوری که اکثر افراد قادر به تشخیص انجام این عمل در شما نخواهند بود.

ظاهر طبیعی

برای سال‌ها مردمی که از کاشت مو و چیزهایی مانند کلاه گیس استفاده می‌کردند تا مشکلات مربوط به ریزش موی خود را پنهان کنند، مورد تمسخر قرار می‌گرفتند، زیرا زمانی که از این روش‌ها استفاده می‌کردند، خنده‌دار یا بسیار تابلو به نظر می‌رسیدند. به لطف پیشرفت‌های تکنولوژی و تکنیک‌های جدید، جراحان توانسته‌اند طرز کارشان را کامل کنند و اکنون نتایج کاشت مویی را حاصل نمایند که بسیار طبیعی است و بسیاری از افراد حتی نمی‌توانند متوجه انجام این کار شوند.

رفع دائمی کچلی

هنگامی که صحبت از درمان ریزش موی مردانه می‌شود، تنها راه موجود برای خداحافظی کامل با همه مشکلات مربوط به طاسی، انجام پیوند مو می‌باشد.

به این دلیل که هنگامی که جراح نواحی آسیب دیده شما را ترمیم می‌کند، هرگز نگران ریزش مو یا طاسی نقطه‌ای مجدد نخواهید بود، زیرا این عمل جراحی با همه این مشکلات مقابله می‌کند. همچنین، همان طور که آمار نشان می‌دهد، روش‌های کاشت مو معمولا میزان موفقیت بسیار بالایی به همراه دارند.

مراقبت کم

یکی دیگر از فواید کاشت مو این است که بعد از انجام این فرآیند نیاز به حداقل مراقبت از نواحی جراحی شده خود دارند.

این مسئله به این دلیل است که موهای پیوند شده به طور موثری مانند موهای معمولی رفتار می‌کنند، بنابراین شما مجبور نیستید از هیچ گونه مواد شیمیایی یا شامپوی خاص برای حفظ تراکم مناسب استفاده کنید. همچنین باید توجه داشته باشید که این روش یک فرآیند یک جلسه‌ای است، بنابراین لازم نیست که بارها و بارها به پزشک خود مراجعه کنید.

مناسب هم برای زنان و هم مردان

اگرچه جراحی ترمیم مو برای 90 درصد از مردان طاس مناسب است، اما زنان نیز می‌توانند متقاضی خوبی برای کاشت مو باشند.

دوره بهبودی کوتاه

مدت زمان لازم برای بهبودی از جراحی پیوند مو در بیماران متفاوت است. به طور کلی، اکثر افراد برای بهبودی نیاز به سه تا چهار روز دارند. بیماران می‌توانند بعد از 3 تا 4 روز به زندگی عادی خود بازگردند و فعالیت‌های معمول روزانه خود را ادامه دهند. پس از این که فرآیند بهبودی 3-4 روزه پایان یافت، فولیکول‌ها زیر پوست سر خواهند بود.

عوارض جانبی بسیار کم

یکی از فواید کاشت موی طبیعی این است که خطر بروز عفونت بسیار کم است. هر گونه ناراحتی که مربوط به عمل می‌شود نیز باید بعد از گذشت سه یا چهار روز تسکین یابد.

توانایی رشد مو

پس از کاشت مو، باید منتظر رشد موی جدید باشید. نتایج بهینه در طی چهار ماه تا یک سال مشاهده می‌شوند. مویی که پیوند شده باید زمخت‌تر، پرتر و ضخیم‌تر باشد.

سرعت رشد موها می‌تواند به نوع پیوند موی شما بستگی داشته باشد. به عنوان مثال با انجام روش FUE، موهایی که پیوند شده‌اند، به صورت یک مو رشد خواهند کرد. بعدها، بسته به شرایطی که قبل از عمل وجود داشته است، به موهای دوگانه یا سه گانه تبدیل خواهند شد.

معایب کاشت مو

این را هم باید بدانید که برخی از معایب این عمل زیبایی کوتاه‌مدت و خفیف، و برخی بلندمدت و مزمن هستند و البته رعایت نکات و دستورالعمل‌های پزشکی قبل و بعد از عمل می‌تواند در کاهش معایب ناشی از آن تأثیر زیادی داشته باشد.

از معایب احتمالی کاشت مو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

بی‌حسی پوست سر: در روش‌های معمول کاشت مو مثل FUE و SUT به دلیل تراشیدن پوست سر برای برداشتن فولیکول پیوندی، بخشی از عصب‌ها قطع می‌شوند. این عارضه باعث بی‌حسی موقت می‌شود و تا مدتی کمتر از یک هفته طول می‌کشد. در روش‌های کاشت مو بدون جراحی چنین عارضه‌ای را تجربه نخواهید کرد.

باقی ماندن جای زخم: با انتخاب شیوه‌های مرسوم کاشت مو، جای تراشیدن سر به‌صورت زخم باقی می‌ماند. البته جای نگرانی نیست و این مسئله تا چند ماه پس از کاشت مو بهبود می‌یابد. در شیوه‌ای دیگر مانند کاشت مو بدون بانک مو این عارضه کمتر مشاهده می‌شود.

درد: داشتن درد تا مدتی پس از کاشت مو از رایج‌ترین عوارض به حساب می‌آید. راهکار این مسئله داروهای بی‌حسی حین عمل و مسکن بعد از عمل است.

سکسکه: به دلیل آسیب وارده به سلول‌های عصبی هم‌زمان با تراشیدن سر، ممکن است فرد بیمار تا چند روز پس از عمل دچار سکسکه شود.

رشد موها زیر پوست: این عارضه که زیبایی سر را مخدوش می‌کند، به دلیل رشد فولیکول پیوندی زیر پوست اتفاق می‌افتند. در موارد معدودی ممکن است این عارضه به عفونت منجر شود که باید فوراً به اطلاع پزشک برسد.

شل شدن پوست سر: اگر از شیوه FUE کاشت مو انجام داده‌اید به احتمال زیاد تجربه شل شدن پوست سر را داشته‌اید. این اتفاق تا چندین ماه ادامه دارد و گاهی این سستی ادامه‌دار خواهد بود.

کیست: ایجاد کیست‌هایی به رنگ بنفش از رایج‌ترین عوارض کاشت مو به شیوه تراشیدن پوست سر هستند. این کیست‌ها درد ندارند و پس از مدت کوتاهی از بین می‌روند.

حساسیت و خارش زیاد: این عارضه از نشانه‌های بهبودی پوست سر پس از کاشت مو است. خارش، نشان‌دهنده خون‌رسانی به محل زخم است که تا مدتی کوتاه ادامه‌ دارد.

خونریزی: در اثر تراشیدن پوست سر قطعاً خونریزی محدودی ایجاد می‌شود که ممکن است در حین عمل قطع شود یا تا زمان کمی ادامه داشته باشد. زمان خونریزی خیلی زیاد نیست و با گاز استریل این مشکل حل می‌شود. افراد سیگاری بیشتر با این مسئله مواجه می‌شوند.

تورم: به طور معمول جلوی سر که محل دریافت پیوند مو است تا پنج روز متورم خواهد بود. داروهایی برای این مسئله وجود دارد که پزشک برای شما تجویز می‌کند.

عفونت: هرچند عفونت از عوارض رایج کاشت مو نیست اما می‌تواند به وجود بیاید و عارضه‌ای دردناک باشد. این مشکل در صورتی که ادامه‌دار نباشد با دارو قابل رفع است در غیر این صورت حتماً باید مورد بررسی پزشک قرار گیرد.

رشد موهای نازک و ریزش مو: در مواردی ممکن است موهایی که بعد از پیوند فولیکول رشد می‌کنند نازک باشند. این مشکل ظرف چند ماه باید مرتفع شود. ریزش مو عارضه‌ای مشابه است که به دلیل جابه‌جایی فولیکول‌ها اتفاق می‌افتد و پس از مدتی که ریزش کامل شد مرتفع می‌شود.

هیپوپیگمنتاسیون: هیپوپیگمنتاسیون همان کمرنگ شدن پوست سر است که از ماندگارترین عوارض کاشت مو محسوب می‌شود. این عارضه به خصوص در FUE و SUT رایج است.

سرگیجه: این عارضه ناشی از تراشیدن پوست سر و کاشت مو نیست بلکه به خاطر داروهای بی‌حسی است که برای کاشت مو اجتناب‌ناپذیر است.

غیرقابل برگشت بودن: اگر به دلیل مشکلات ناشی از پیوند نادرست و ژنتیک افراد بخشی از موهای کاشته شده شروع به ریزش کند؛ ممکن است که این موها غیرطبیعی به نظر برسند و ظاهری ناخوشایند را به‌وجود آورند. از آنجایی که این روش غیر قابل‌برگشت است، راهی جز کاشت مجدد مو پیش روی بیمار نیست که این موضوع یکی از معایب کاشت مو است.

مو
کلینیک بین المللی پوست مو زیبایی الهیه-مو

کاندیدا مناسب کاشت مو

در مراحل کاشت مو شما باید مشخص کنید که آیا واقعا به کاشت مو نیاز دارید؟ اگر نیاز دارید، آیا می‌توانید از روش‌های کاشت موی طبیعی استفاده کنید یا باید به سراغ سایر روش‌ها نظیر روش PRP، روش مزوتراپی یا کاشت مو HRT بروید؟ برای پاسخ به این پرسش‌ها باید با کاندیدای کاشت مو آشنا شوید. این افراد عبارتند از:

سن مناسب کاشت مو بیشتر از 25 سال است. زیرا در افراد کوچکتر از 25 سال زمان زیادی از ریزش موهای آنها نگذشته است و به احتمال زیاد ریزش مو ادامه خواهد داشت.

افرادی که ریزش موی آنها ناشی از آلوپسی آندروژنی، مشکلات هورمونی و ژنتیکی، سوختگی، آسیب و بیماری درمان شده است، کاندید مناسبی برای کاشت مو هستند.

افرادی که از ریزش مو با الگوی نامشخص، ریزش موی سکه‌ای (آلوپسی آره‌آتا) یا ریزش مو به علت بیماری‌های زمینه‌ای و درمان نشده رنج می‌برند، در انتخاب روش کاشت مو محدودیت‌های زیادی دارند.

شدت طاسی در افراد مهم‌ترین عامل تعیین کننده کاندیدای کاشت مو می‌باشد. زیرا افرادی که از بانک موی مناسبی برخوردار نباشند، نمی‌توان تراکم لازم پس از عمل را در آنها ایجاد نمود.

اشخاصی که از روش‌های قدیمی کاشت مو استفاده کرده و از ظاهر موی کاشته شده راضی نیستند، تحت شرایط خاصی می‌توانند مجددا کاشت مو داشته باشند.

خانم‌ها هم می‌توانند کاندید مناسب کاشت مو باشند. البته در این شرایط الگوی ریزش مو باید مشابه آقایان و به صورت موضعی باشد.

افرادی که بانک موی مناسبی ندارند، سابقه ابتلا به کلوئید دارند و یا ریزش موی آنها ناشی از شیمی‌درمانی است، کاندید مناسبی برای کاشت مو نیستند (منبع).

با توجه به موارد فوق، توصیه می‌کنیم قبل از کاشت مو به یک متخصص پوست و مو مراجعه کرده و علت ریزش مو را مشخص کنید. مشخص شدن علت می‌تواند شما را در انتخاب بهترین روش درمان کمک کند.

هزینه کاشت مو

در مرحله بعدی از مراحل کاشت مو باید بودجه‌ای که قصد دارید برای کاشت مو هزینه کنید را مشخص کنید. طور کلی دو پارامتر در تعیین هزینه کاشت مو موثر است: نوع تکنیک استفاده شده برای کاشت مو و تعداد گرافت‌های مورد نیاز برای کاشت.

تکنیک‌های مختلف کاشت مو نظیر FUT، FIT و SUT قیمت متفاوتی دارند. در این موارد هرچه از ابزارها و دستگاه‌های جدیدتر و پیشرفته‌تری برای کاشت مو استفاده شود، هزینه عمل بیشتر خواهد بود. از طرفی تعداد گرافت‌های مورد نیاز برای کاشت مو هم تاثیر مستقیمی در قیمت کاشت مو دارد.

تعداد گرافت‌های مورد نیاز بر اساس وسعت طاسی تعیین می‌شود. در کنار این موارد باید توجه داشته باشید که قیمت کاشت مو با کاشت ابرو، ریش و سبیل متفاوت خواهد بود. همچنین شهرت و موقعیت جغرافیایی کلینیک و پزشک هم در تعیین قیمت موثر است.

مراقبت های قبل از کاشت مو

در فاصله بین جلسه مشاوره کاشت مو تا روز عمل، توصیه‌هایی توسط پزشک بیان می‌شود که باید کاملا به آنها توجه کنید. این موارد عبارتند از:

اگر قرص یا کپسول ویتامین E مصرف می‌کنید، پزشک‌تان را در جریان بگذارید و سه هفته قبل از عمل مصرف آن را قطع کنید.

در صورت سابقه‌ی هرگونه بیماری به خصوص بیماری‌هایی مثل دیابت، صرع و بیماری‌های قلبی آن را با پزشک در میان بگذارید.

در صورتی‌که داروهای رقیق‌کننده و ضد انعقادی خون مثل آسپرین یا وارفارین مصرف می‌کنید، قبل از عمل به پزشک اطلاع دهید. معمولا توصیه می‌شود مصرف این داروها با تایید پزشک 10 روز قبل از عمل کاشت مو قطع شود.

اگر سیگاری هستید، دو هفته قبل از عمل کاشت مو سیگار را کنار بگذارید.

به هیچ عنوان یک روز قبل از عمل از داروهایی مثل ایبوپروفن یا ناپروکسن استفاده نکنید.

اگر طبق نظر پزشک قرار است از روش کاشت مو FUT استفاده کنید، حداقل سه هفته قبل از عمل موهایتان را اصلاح نکنید. در سایر روش‌ها مطابق با دستور پزشک معالج عمل کنید.

یک روز قبل از عمل کاشت مو استحمام کنید و برای شستن موهایتان از نرم‌کننده استفاده کنید.

شب قبل از انجام کاشت مو استراحت کافی داشته باشید.

قبل از عمل کاشت مو یک وعده غذای مختصر و سبک میل کنید.

انجام آزمایش خون برای بررسی فاکتورهای انعقادی و بیماری‌های ویروسی و واگیردار ضروری است. در نظر داشته باشید که فاصله این آزمایش تا روز کاشت مو نباید بیشتر از یک ماه باشد. در غیر این صورت آزمایش باید تکرار شود.

در روز مراجعه برای کاشت مو، لباس‌های گشاد و راحت به تن داشته باشید تا در طول جلسه کاشت مو احساس راحتی داشته باشید.

مراقبت های بعد از کاشت مو

برای این که نتیجه کاشت مو موفقیت‌آمیز باشد و احتمال بروز عوارض جانبی پس از کاشت مو نظیر عفونت به حداقل برسد، رعایت برخی نکات و توصیه‌های بهداشتی ضروری است. معمولا پزشک پس از اتمام کاشت مو یکسری نکات و توصیه‌های مراقبتی نظیر نحوه شستن سر، روش صحیح خوابیدن، باز کردن پانسمان و … را آموزش می‌دهد.

بهتر است این موارد را دقیقا مطابق دستور پزشک انجام دهید. برای آشنایی با تمام توصیه‌ها و اصول مراقبت پس از پیوند مو، می‌توانید به مقاله ما درباره مراقبت بعد از کاشت مو مراجعه کنید. همچنین در ادامه خلاصه‌ای از این توصیه‌ها ارائه می‌شود:

به دلیل تزریق شدن داروهای آرام‌بخش و مسکن نیاز است تا در روز عمل کسی را با خود بیاورید تا هنگام ترخیص شما را تا منزل همراهی نماید.

شب اول پس از کاشت مو هر یک ساعت به مدت یک دقیقه از کمپرس یخ روی پیشانی استفاده کنید. این کار تاثیر زیادی در جلوگیری از تورم پیشانی پس از کاشت مو دارد.

معمولا در تمام روش‌های کاشت مو می‌توان روز بعد از عمل به سر کار رفت. ولی بهتر است حدود 3 تا 5 روز پس از عمل استراحت کنید تا شرایط بهتری داشته باشید.

جای پیوند را تا 24 ساعت بعد از کاشت مو نشویید و شانه نکنید. بعد از گذشت این مدت دوش گرفتن و شستن موها با ریختن شامپو در دست و قرار دادن آن به آرامی روی سر، چه در ناحیه گیرنده و چه در ناحیه اهدا کننده، مناسب است. بعد از آن با آب خنک و با فشار معمولی موهایتان را آب بکشید.

توجه داشته باشید که نباید جریان مستقیم دوش را روی موها بگیرید. این روش شستشو ممکن است تا 5 روز ادامه داشته باشد و پس از آن می‌توانید مطابق دستور پزشک موها را به صورت عادی بشویید.

در روزهای ابتدایی بهتر است اجازه دهید موها پس از شستشو به صورت طبیعی خشک شوند. پس از چند روز می‌توان موها را به آرامی و با فشار دادن حوله روی سر خشک کنید. دقت داشته باشید که از سشوار کردن موها تا چند هفته پس از کاشت مو پرهیز کنید.

ناحیه پیوند در روز اول تا سوم بعد از جراحی دچار زخم می‌شود و این زخم‌ها 3 تا 10 روز بعد از بین می‌روند. ممکن است با ریختن زخم‌ها متوجه شوید که موها نیز با آنها می‌ریزند.

این موضوع طبیعی است. از کندن و دست کاری زخم‌ها خودداری کنید، انجام این کار می‌تواند باعث عفونت و به خطر انداختن ماندگاری پیوند شود. اگر جای زخم ها بیشتر از 14 روز باقی بماند، ممکن است که شما آن را به خوبی شامپو نزده باشید.

رنگ کردن موها حداقل تا دو ماه پس از کاشت مو ممنوع است.

تا چند روز بعد از عمل به صورت طاق باز خوابیده و از دو بالش زیر سر استفاده کنید به شکلی که زاویه بین سر و زمین 30 درجه باشد.

در روزهای اولیه بعد از عمل تا جای ممکن در معرض تابش مستقیم خورشید نباشید. این کار باعث آسیب رساندن به گرافت‌های مو و همچنین طولانی شدن روند بهبود خواهد شد.

اگر پزشک دارویی برای شما تجویز کرده است، آن را به صورت منظم و سر ساعت مصرف کنید.

در چند هفته اول پس از کاشت مو از گذاشتن کلاه بر روی سر اجتناب کنید.

حدودا از هفته سوم پس از کاشت مو، ممکن است موهای تازه کاشته شده دچار ریزش شوند. این ریزش طبیعی است و بخشی از مراحل کاشت مو می‌باشد. پس از چند هفته موهای جدید رشد خود را آغاز خواهند کرد.

انجام فعالیت‌های سنگین مثل شنا، بدنسازی، فوتبال یا والیبال تا یک ماه ممنوع است.

سیگار کشیدن در ترمیم زخم‌ها اختلال ایجاد می‌کند. بنابراین توصیه می‌شود که به مدت 2 هفته پس از انجام عمل جراحی، میزان مصرف سیگار خود را نصف کرده و یا بهتر اینکه آن را به طور کامل کنار بگذارید.

از مصرف نوشیدنی‌های الکلی حداقل تا یک هفته پس از کاشت مو پرهیز کنید.

بی‌حسی محل کاشت مو و ورم اطراف چشم و پیشانی امری طبیعی است که معمولا چند روز طول می‌کشد. در برخی موارد در چهارمین روز بعد از عمل اطراف چشم بیمار کبود می‌شود.

سردرد بعد از عمل کاشت مو امری طبیعی است. در این صورت طبق نظر پزشک از داروهای مسکن استفاده کنید.

در برخی روش‌های کاشت ممکن است شب بعد از جراحی یا تا چند روز بعد از آن خونریزی داشته باشید. اگر نتوانستید خونریزی را با استراحت یا وارد کردن فشار به محل خونریزی کنترل کنید، با پزشک‌تان تماس بگیرید.

قضاوت سریع و عجولانه نسبت به عمل خود نداشته باشید. کاشت مو عملی است که در طولانی مدت جواب خود را نشان می دهد.

اثرات و نتایج کاشت مو

شاید از خودتان بپرسید که چرا رسیدن به نتیجه نهایی در کاشت مو تا این حد طول می‌کشد؟ باید بگوییم که فولیکول‌های مو دارای یک چرخه رشد هستند؛ این چرخه معمولا زمان زیادی طول می‌کشد. به این زمان باید مدت زمان مورد نیاز برای پذیرش فولیکول‌های جدید در نایحه کاشته شده را هم اضافه کنید.

در این مدت ابتدا بدن در تلاش است تا فولیکول‌های جدید را بپذیرد و به آن‌ها اجازه رشد دهد. پس از گذشت این زمان، فولیکول‌ها وارد مرحله رشد فعال شده و رفته‌رفته انرژی کافی را برای رشد مجدد به دست خواهند آورد. در ابتدای این دوره مو‌ها حالتی کرکی دارند و ضخیم نیستند؛ اما رفته‌رفته ضخیمتر شده و به تراکم مناسب می‌رسند.

برای درک بهتر چرخه رشد مو پس از کاشت و رسیدن به نتیجه نهایی بهتر است به روند رشد مو در بچه‌هایی که به تازگی به دنیا آمده‌اند دقت کنید.

موهای شما پس از کاشت درست مانند موی نوزادان، در ابتدا نرم و کرکی هستند؛ اما رفته‌رفته به ضخامت و تراکم مناسب خواهند رسید. به همین دلیل توصیه می‌کنیم که هرگز برای مشاهده نتیجه نهایی کاشت مو عجله نکنید و به موها فرصت دهید تا چرخه طبیعی رشد خود را طی کنند.

هرچند توصیه می‌شود که اجازه دهید موهای کاشته شده روند طبیعی رشد خود را طی کنند؛ اما رعایت برخی از موارد هم می‌تواند بر روی کاهش زمان ظهور نتایج نهایی تاثیرگذار باشد. یکی از مهم‌ترین این موارد، کلینیکی است که برای کاشت مو به آن مراجعه می‌کنید.

اگر این پزشک یا متخصصی که این کار را انجام می‌دهد، تجربه کافی نداشته باشد؛ فولیکول‌های مو به درستی در زیر پوست قرار نمی‌گیرند. در نتیجه نمی‌توانند چرخه طبیعی رشد خود را طی کنند.

به علاوه روند برداشت فولیکول‌ها از بانک مو هم باید با دقت انجام گیرد تا در حین این کار، گرافت‌ها آسیب نبینند. بنابراین اگر می‌خواهید که پس از گذشت یک سال، به نتیجه نهایی کاشت مو برسید؛ باید به یک کلینیک معتبر مراجعه کنید.

علاوه بر این مورد، عوامل دیگری هم می‌توانند زمان رسیدن به نتیجه نهایی در کاشت مو را تحت تاثیر قرار دهند که از جمله ان‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

نوع پوست و توانایی آن در کلاژن سازی،

تغییرات هورمونی و زنتیکی،

رعایت مراقبت‌های پس از کاشت مو و عدم مصرف دارو‌های ممنوعه در این مدت،

تغذیه و رژیم غذایی،

مقدار و کیفیت خواب،

بیماری‌های پوستی،

نوع طاسی،

ویژگی‌های موهای پیوندشده.

دوره نقاهت کاشت مو

کاشت مو (hair transplant) از آنجایی که با استفاده از متد ها و روش های متفاوتی انجام می شود می تواند دوران نقاهت مشخصی را برای افراد در بر نداشته باشد. در واقع دوران نقاهت بعد از کاشت دائم مو به دلایل متفاوتی بستگی دارد. این امر می تواند در ایجاد نتایج متفاوت در هر فردی به نوعی تاثیر گذار باشد.

با این حال زمان کلی که برای دوران نقاهت بعد از کاشت مو در نظر گرفته می شود تا یک یا دو هفته ممکن است به طول بیانجامد. در واقع این مدت زمان برای از بین رفتن زخم ها و یا درد های احتمالی بعد از پیوند مو است. با توجه به روش کاشت مو ممکن است این دوره کمتر باشد.

در کسانی که برش در نواحی از سر آنها ایجاد شده است تا موهای مورد نیاز پیوند از این نواحی برداشته شود با توجه به ایجاد بخیه هایی که در این قسمت از سر افراد انجام شده است، باید تا مدت زمان یک هفته منتظر بمانید تا بخیه ها به طور کامل خوب شود و بتوان برای برداشت آنها توسط پزشک مربوطه اقدام کرد.

در اولین روز پس از انجام عمل زیبایی کاشت مو، بانداژ سر پس از تمیز کردن محل پیوند مو با استفاده از روش لیزر درمانی توسط کادر پزشکی کلینیکی که به آن مراجعه کرده اید باز می شود.

پس از گذشت 3 روز از انجام عمل زیبایی پیوند مو، می توانید به آرامی موهای خود را شستشو دهید؛ البته برای این کار حتماً باید از شامپوها و لوسیون های مخصوصی که توسط پزشک تجویز شده اند استفاده کنید.حواستان باشد تا قبل از بهبودی محل پیوند های فولیکول، نباید آن نقاط را لمس کنید تا دچار عفونت نشوید.

در این دوره ممکن است درد، کبودی، تورم بعد از کاشت را مشاهده کنید. زخم هایی نیز در نواحی کاشت موی افراد ممکن است دیده شود که در چند روز اول بعد از کاشت مو به سرعت از بین می رود. به همین دلیل نیاز نیست در مورد این مشکل نگران باشید.

برای تسکین دردهای خود کافیست این موضوع را با پزشک متخصص جراح خود در میان بگذارید تا مسکن مورد نیاز شما را معرفی کند.

کبودی ها نیز تا چند روز به طور کامل محو می شود. در واقع مهمترین عارضه ای که بعد از کاشت مو ممکن است ایجاد شود را می توان شیوع عفونت دانست. عفونت می تواند به سرعت در خون افراد پخش شود و نتایج پیوند مو را با مشکلات بسیاری روبرو کند که اگر کاشت مو در کلینیکی معتبر انجام شود این مشکل ایجاد نخواهد شد.

تقریباً پس از گذشت هفت روز از انجام عمل زیبایی کاشت مو، این عوارض کم رنگ تر شده و شما می توانید ناحیه پیوند شده را لمس کنید؛ چون در این مدت پیوندهای مو کمی قوی تر شده اند.

اما هنوز هم اندکی ضعیف هستند و ممکن است ریزش مو را تجربه کنید؛ البته جای نگرانی نیست زیرا این ریزش مو تا حدود سه ماه پس از عمل پیوند مو نیز ادامه خواهد داشت.

برای اینکه بتوانید از ایجاد این عارضه جلوگیری کنید باید از آنتی بیوتیک هایی که بعد از کاشت مو توسط پزشک برای شما تجویز شده است به طور مرتب استفاده کنید تا زخم های ایجاد شده در سر زودتر خوب شوند و عفونت نتواند از این طریق گسترش پیدا کند.

پس از گذشت مدت تقریبی دو هفته الی سی روز از انجام عمل زیبایی کاشت مو، فرد می تواند به زندگی عادی خود ادامه دهد؛ چرا که در طی این زمان ظاهر فرد به حالت طبیعی نزدیک شده و رعایت مراقبت های بعد از عمل کمی کم رنگ تر خواهند شد.

چه مواردی را باید در دوران نقاهت کاشت مو رعایت کرد؟

بعد از کاشت مو در واقع برای کاهش دوران نقاهت می توانید اقداماتی را انجام دهید تا طول این دوره را کمتر کنید. این دوره می تواند با توجه به مراقبتهای بعد از کاشت مو انجام می دهید طولانی و یا کوتاه شود. این امر تا حدود زیادی به خود شما بستگی دارد.

از آنجایی که بعد از کاشت مو ممکن است درد در نواحی از سر خود را حس کنید، برای جلوگیری از ایجاد درد می توانید از مسکن هایی که پزشک مورد نظر شما تجویز می کند استفاده کنید.

استفاده از آنتی بیوتیک ها یکی از مهمترین اقداماتی است که باید بعد از کاشت دائم مو انجام دهید. این داروهای می تواند از ایجاد عفونت های احتمالی بعد از پیوند مو بکاهد.معمولاً آنتی بیوتیک ها 2 بار در روز و به مدت 5 روز مصرف می شوند که البته بسته به نظر پزشک متخصص شما و تجویز می تواند تعداد و روزهای مصرف آن تغییر کند.

استراحت و خواب کافی بعد از پیوند را باید در وهله اول انجام دهید. این امر می تواند به رشد فولیکول های مو کمک بسیاری کند.نحوه استراحت کردن و خوابیدن در دوران نقاهت مخصوصاً بلافاصله پس از عمل کاشت مو آنقدر مهم است که عدم رعایت آن، ممکن است نتایج نا خوشایندی را رقم بزند.

اولین نکته قابل توجه این است که دمای محیطی که بعد از عمل پیوند مو قرار است در آنجا استراحت کنید را بررسی کنید؛ بهترین دما برای کمک به بهبود هر چه سریع تر تورم های شما، 45 درجه سانتی گراد می باشد.

نحوه خوابیدن و استراحت کردن در چگونه طی کردن دوران نقاهت تاثیر زیادی دارد؛ برای خوابیدن در روزهای بعد از عمل زیبایی کاشت مو خصوصاً تا روز پنجم، بهتر است سر شما با کمک یک بالشت دیگر در زاویه 45 درجه قرار بگیرد.

تغذیه مناسب را می توان از جمله عواملی دانست که در رشد موها به صورت طبیعی دارای تاثیرات شگفت انگیزی است. سعی کنید در این دوره از مواد و ویتامین ها استفاده کنید تا رشد فولیکول های پیوند شده سریع تر قابل مشاهده باشد.

استفاده از سبزیجات تازه، روغن های طبیعی و انواع آجیل ها می تواند تاثیر خوبی بر رشد و کیفیت فولیکول ها داشته باشد؛ زیرا این مواد حاوی مقدار قابل توجهی از ویتامین B، منیزیم و کلسیم بوده و در به نتیجه رسیدن بهتر کاشت مو موثر هستند.

همچنین بهتر است از نوشیدن قهوه و سایر نوشیدنی های کافئین دار تا چند روز پس از انجام عمل زیبایی کاشت مو جلوگیری کنید؛ زیرا کافئین موجود در قهوه فشار خون را بالا برده و می تواند باعث خون ریزی در ناحیه پیوند فولیکول ها شود.

البته نگران نباشید، چون شما فقط تا روز های اولیه پس از انجام عمل زیبایی پیوند مو موظف به رعایت رژیم های غذایی هستید و پس از طی دوران نقاهت، در صورتی که مشکلی وجود نداشته باشد، با نظر پزشک متخصص خود می توانید به رژیم غذایی سابق خود بازگردید.

چه ممنوعیت هایی در دوران نقاهت کاشت مو وجود دارد؟

زمانی که شما کاشت مو را انجام می دهید باید زمان تقریبا 9 ماهه ای را منتظر بمانید تا پیوند مو بتواند نتایج دائمی خود را نشان دهد. این زمان در هر فردی به گونه ای دیده می شود و ممکن است در افرادی نتایج کمتر از این زمان قابل مشاهده باشد.

این امر زمانی تحقق می یابد که مراقبت های لازم را بعد از کاشت دائم مو انجام داده باشید. در واقع نکاتی وجود دارد که باید بعد از کاشت مو از انجام آنها اجتناب کنید. این موارد می تواند نتیجه کاشت مو را با مشکل مواجه کند و یا در مواردی آن را بی نتیجه باقی بگذارد.

با توجه به رعایت موارد زیر می توانید مطمئن باشید که کاشت دائم مو می تواند نتایج موثری را در بر داشته باشد.

سر پا ایستادن ممنوع! تا چندیدن روز پس از انجام عمل زیبایی پیوند مو بهتر است تا حد امکان سرپا نایستید و راه نروید؛ زیرا ممکن است باعث تشدید تورم ها در ناحیه پیوندهای مو شود. پس تا می توانید استراحت کنید.

  از سیگار کشیدن بعد از کاشت مو خودداری کنید. سیگار حاوی مواد نیکوتین است که می تواند طول دوره بهبودی را افزایش دهد.

  شنا کردن و در معرض آب داغ و حرارت بالا قرار گرفتن می تواند فولیکول های موی پیوند شده را ضعیف کند و منجر به ریزش موهای کاشته شده شود. در هفته اول بعد از کاشت مو تا حد امکان از شنا کردن خودداری کنید.

  ماساژ دادن نواحی از سر که تحت پیوند قرار گرفته است تا حدود زیادی می تواند منجر به ایجاد فشار شود و این امر می تواند ریزش در موها را افزایش دهد. البته این محدودیت نهایتاٌ تا روز هفتم یا هشتم ادامه خواهد داشت زیرا پس از آن پیوند های مو کم کم شروع به قوی تر شدن می کنند.

  زاویه ای که بعد از کاشت مو بر روی آن می خوابید باید به نحوی باشد که فشاری بر روی موهای کاشته شده وارد نکند. در غیر این صورت ریزش در موها اتفاق می افتند.

  مصرف برخی از داروها بعد از کاشت دائم مو می تواند نتایج پیوند مو را متوقف کند. قبل از کاشت از خوردن این داروها پرهیز کنید. در صورتی که از داروی خاصی استفاده می کنید، هم قبل از انجام عمل پیوند مو و هم بعد از آن، با مشاوره ای که توسط کادر پزشکی و مشاوره ای مجرب دریافت می کنید قادر خواهید بود تا از عدم مصرف و یا میزان مصرف داروها مطلع شوید تا آسیبی به روند درمانی شما وارد نشود.

از دستکاری زخم های بعد از کاشت مو  که ممکن است در سر ایجاد شود خودداری کنید. این امر می تواند به ایجاد عفونت بیانجامد و نتیجه کاشت را با مشکل مواجه کند.از قرار گرفتن در محیط های آلوده و نا سالم و خوابیدن روی بالشت های آنتی باکتریال نشده پرهیز کنید؛

بهتر است قبل از خوابیدن از یک حوله تمیز که روی بالش خود قرار می دهید استفاده کنید زیرا عدم رعایت نکات بهداشتی و آلوده شدن محل زخم های پیوند مو ممکن است دچار عفونت در ناحیه پیوند مو شوید.

چرا دوران نقاهت کاشت مو مهم است؟

دوران نقاهت کاشت مو به دلیل اینکه مربوط به انجام کلیه اقداماتی می شود که می تواند نتایج را ثابت نگه دارد، بسیار مهم است. برای جلوگیری از ایجاد هرگونه ضایعه ای در این دوران باید اقدامات لازم را به این منظور انجام داد تا نتایج بعد از کاشت مو بتواند دارای تاثیرات مثبتی باشد.

می توان دوران نقاهت پس از انجام عمل پیوند مو را با نکات بسیار ساده از قبیل استفاده از قرص های تجویز شده توسط پزشک، رعایت بهداشت، اقدامات لازم جهت کاهش درد و تورم و استراحت کافی آن هم فقط به مدت دو الی سه هفته، به راحتی پشت سر گذاشت و نتایج مورد نظر را دریافت کرد.

تعداد جلسات کاشت مو

روش کاشت مو روشی غیرتهاجمی است و از فولیکول موهای خود شخص برای کاشت مو استفاده می‌شود.
روش کاشت مو جلوه‌ای صد در صد طبیعی دارد و جای هیچ‌گونه خط اسکار و بخیه‌ای را نمایان نمی‌کند؛

اما نکته‌ی مهمی که در ارتباط با کاشت مو وجود دارد این است که کاشت مو روش‌های مختلفی را به خود اختصاص داده است که هرکدام بر تعداد جلسات و زمان بردن کاشت مو تأثیر دارند. در ادامه به عوامل تعیین‌کننده‌ی تعداد جلسات و مدت‌زمان کاشت مو می‌پردازیم.

عوامل مؤثر بر تعداد جلسات و مدت‌زمان کاشت مو

تعداد گرافت‌های مورد نیاز برای کاشت

گرافت‌ها و ریشه موهایی که استخراج و کاشته می‌شوند در مدت زمان کاشت مو مؤثر هستند. هر گرافت حاوی 1 الی 5 تار مو است.

تکنیک کاشت مو

امروزه به طور کلی دو نوع تکنیک کاشت مو از همه متداول‌تر هستند:

کاشت مو به روش FUE

در FUE یا استخراج واحد فولیکولار، همانطور که از نامش برمی‌آید هر واحد مو به‌صورت تک به تک استخراج می‌شود. فرآیند این درمان کمی فرسایشی است و مدت زمان آن به مهارت تیم پزشکی بستگی دارد.

کاشت مو به روش FUT

در FUT یا پیوند واحد فولیکولار بخشی نوار مانند از پوست ناحیه پشت سر که حاوی فولیکول‌های مو است برداشته می‌شود. سپس یک تکنسین ماهر این پوست حاوی مو را به قطعات کوچک‌تری تقسیم کرده و گرافت‌های کوچکی را تهیه می‌نماید. کاشت مو به روش FUT چیزی بین ۴ الی ۶ ساعت طول می‌کشد.

کاشت مو به روش SUT

روش بعدی کاشت مو به روش sut می‌باشد که یکی از کامل‌ترین روش‌های کاشت مو می‌باشد. به دلیل مدت زمان کم کاشت مو در این روش، افراد بسیار زیادی تمایل به انجام کاشت مو خود با استفاده از این روش را دارند.

حجم موهای برداشتی در این روش بسیار زیاد است؛ اما به دلیل استفاده از دستگاه اتوماتیک جهت برداشت موها از قسمت‌های مختلف بدن، زمان کمتری موردنیاز است تا موها برداشت شده و در قسمت‌های خالی سر پیوند زده شوند. البته قبل از پیوند فولیکول‌های مو جداسازی می‌شوند و به همین دلیل زمان کمی برای کاشت موردنیاز است.

مهارت و تخصص پزشک متخصص

از دیگر عوامل مهم و تأثیرگذار در مدت زمان عمل کاشت مو مهارت و تخصص پزشک متخصص است. هر چه قدر که پزشک از تخصص و تجربه کاری بیشتری برخوردار باشد زمان مورد نیاز برای این کار به حداقل خواهد رسید. در واقع این تجربه و مهارت باعث افزایش سرعت پروسه کاشت مو می‌گردد.

تجهیزات استفاده شده در عمل کاشت مو

تجهیزاتی که در کاشت مو استفاده می‌شوند از عوامل تأثیرگذار در مدت‌زمان این عمل زیبایی خواهند بود. هر چه قدر تجهیزات مدرن‌تر و پیشرفته‌تر باشند سرعت کار بالا رفته و مدت‌زمان کاشت کمتر می‌شود. به‌عنوان‌مثال کل زمان مورد نیاز در روش SUT ممکن است تقریباً نصف زمان صرف شده برای FUE باشد. البته تمام این موارد به میزان موی شخص بستگی دارد.

سن بیمار

هر چه سن بیمار بالاتر باشد پیش‌بینی آینده‌ی وی از لحاظ پیشروی ریزش مو راحت‌تر و در نتیجه امکان برنامه‌ریزی برای او از نظر دفعات موردنیاز انجام کاشت مو ساده‌تر خواهد بود. عامل اصلی ریزش مو در اکثریت آقایان و خانم‌ها وراثت یا همان عامل ژنتیکی است که الگوی آن از سمت پدر یا فامیل پدری و یا مادر و فامیل مادری به ارث می‌رسد.

بیمار 18 ساله‌ای که ریزش مو و محدود به فرق سر دارد برای انجام کاشت مو کاندید مناسبی نیست؛ چون الگوی ریزش موی او هنوز نامشخص بوده و روند ریزش موهایش قابل پیش‌بینی نیست.

اگر در مورد این شخص، کاشت مو، آن هم با تراکم بالا صورت گیرد و ریزش موهایش نیز سریعاً پیشرفت کند وی نهایتاً از نتیجه عمل خود ناراضی خواهد بود و اگر موهای ناحیۀ دهنده (بانک مو) کافی نباشد بنابراین امکان کاشت موهای بعدی برای او وجود ندارد.

در اکثریت موارد پس از حدود سن 22 سالگی یک پزشک با تجربه و باسواد می‌تواند روند ریزش موی بیمار را پیش‌بینی کند به همین دلیل بهتر است تا رسیدن سن بیمار به این حدود عمل کاشت مو به تعویق بیفتد. البته لازم به ذکر است برای انجام کاشت مو محدودیت سنی وجود ندارد و در مورد بیمارانی که علیرغم سن کم دارای درجات طاسی بالا هستند کاشت مو به راحتی امکان پذیر است.

شدت ریزش مو

در مواردی که وسعت طاسی کم است؛ ولی ریزش موها اخیراً و با شدت زیاد شروع شده باشد و یا ریزش مو از قبل وجود داشته ولی شدت آن جدیداً زیادتر شده باشد، لازم است در جلسات مشاوره به بیمار تفهیم شود که بهتر است عمل کاشت مو مدتی به تعویق انداخته شود. ضمناً این‌گونه افراد باید درک کنند که ممکن است به چندین جلسه کاشت مو نیاز داشته باشند.

وسعت طاسی

در مواردی که روند ریزش موها قابل پیش‌بینی بوده، بیمار انتظارات منطقی داشته و اهداف موردنظر کاملاً مشخص‌شده باشد، طاسی وسیع سر با انجام پیوند مو در یک یا دو جلسه قابل‌ترمیم است. پیش از کاشت مو، مشاوره با پزشک متخصص از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است.

مشخصات فیزیکی و جنس موها

اصولاً هر چه خصوصیات فیزیکی موها مناسب‌تر باشد احتمال آنکه یک جلسه کاشت مو کفایت کند بیشتر است. تفاوت اندک رنگ موها با رنگ پوست، مجعد بودن موها، زبر بودن موها، رنگ موی طلایی یا خاکستری می‌تواند علیرغم تراکم اندک، پوشش بهتری ایجاد کند.

تراکم موها و انعطاف‌پذیری پوست در ناحیه‌ی دهنده (بانک مو)

در بیماری که برای انجام FUT مشاوره می‌شود باید ناحیه‌ی دهنده در پشت سر از لحاظ تراکم مو و انعطاف‌پذیری پوست ارزیابی شود. اگر تراکم موها به درستی ارزیابی شده باشد تعداد موهای قابل برداشت از بانک مو با دقت بسیار بالایی قابل محاسبه خواهد بود.

این محاسبه در برنامه ریزی پزشک برای انجام کاشت مو ارزش زیادی دارد؛ اما تنها دانستن تراکم مو کافی نیست. میزان انعطاف پذیری پوست سر در نواحی دهنده نیز در تعیین تعداد موهای قابل استفاده نقش بسیار مهمی دارد. اگر پوست سر به‌طور طبیعی یا به دنبال جراحی‌های قبلی فوق‌العاده سفت شده باشد اندازه‌ی نوار پوستی قابل‌برداشت با جراحی محدود خواهد بود.

مشاوره

کلینیک بین المللی پوست ، مو و زیبایی الهیه با کادری مجرب و متخصص در هر نوع زیباسازی و جوانسازی به صورت حضوری و در صورت عدم امکان زیبا جویان عزیز برای مشاوره حضوری همه ساعت می تواند به زیبا جویان عزیز مشاوره تلفنی را ارایه کند.

شاید این مطلب هم برای شما جذاب باشد:

بهترین دارو های بعد از کاشت مو – آپدیت ۲۰۲۲

کاشت مو به روش سلول‌های بنیادی در ایران !! شایعه یا واقعیت؟

هزینه،  معایب و مزایای کاشت مو به روش سوپر ترکیبی

نتیجه گیری

تصمیم‌گیری در مورد کاشت مو از مهم‌ترین مسائل بیماران دارای ریزش مو است. به همین منظور در این مقاله به مقایسه معایب کاشت مو با مزایای آن پرداختیم. با دقت در این مقاله می‌توانید شرایط خود را بسنجید و برای کاشت مو تصمیم لازم را بگیرید.

در نهایت، هرچند ظاهر خوب، زیبایی و اعتماد به نفس نتیجه اکثریت جدیدترین روش های کاشت مو است اما بازهم باید با احتیاط بهترین کلینیک، پزشک و روش کاشت مو را انتخاب کنید تا از نتیجه کاشت خود رضایت کامل داشته باشید.

اگر دچار ریزش در موهای خود هستید می توانید از کاشت مو برای داشتن موهایی طبیعی استفاده کنید. برای اینکه بتوانید به صورت طبیعی موهای خود را برگردانید و یا طاسی در نواحی از سر خود را درمان کنید باید بدانید که درمان این ضایعه از طریق کاشت مو به راحتی میسر است.

در واقع پیوند مو را می توان درمانی دانست که به بالا بردن اعتماد به نفس افراد کمک بسیاری می کند. در برخی از مواقع ممکن است تارهای موی شما به حدی نازک باشد که به راحتی دچار شکنندگی شود و خاصیت خود را از دست بدهد.

برای این منظور اگر درمان های دارویی جوابگو نباشد، پزشک می تواند پیوند مو را برای افراد پیشنهاد دهد. در واقع کاشت دائم مو درمانی است که می تواند این ضایعه را بدون ایجاد عوارضی برطرف کند و موهایی طبیعی و درخشان را برای شما ایجاد کند.

با این وجود در برخی از مواقع ممکن است دوران نقاهت در افراد بعد از کاشت مو طولانی شود. این امر در مواقعی اتفاق می افتند که افراد به مراقبت های بعد از پیوند مو توجه نکنند و این امر به ایجاد دوران نقاهتی طولانی بیانجامد.پس از عمل زیبایی کاشت مو نیز مانند بسیاری از عمل های دیگر که افراد انجام می دهند ممکن است عوارضی برای فرد رخ دهد و نیاز خواهد بود تا فرد برای رسیدن به بهبودی کامل و نتیجه مورد نظر یک سری نکات را رعایت کند.

برای جلوگیری از این مشکل تا حد ممکن توصیه های پزشک را جدی بگیرید تا دوران نقاهت بعد از کاشت مو به حداقل زمان ممکن برسد. در این صورت نتایج بعد از کاشت مو به سرعت قابل مشاهده خواهد بود و نیازی به نگرانی در مورد نتایج مثبت این روش نیست.

دکتر جان
مشاوره رایگان خدمات پزشکی-دکتر جان

کلینیک بین المللی پوست مو زیبایی الهیه تهران با کسب برترین رتبه رضایتمندی مرجع جهانی گوگل 5 ستاره درخدمت زیباجویان عزیز  می باشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر، مشاوره رایگان و واتساپ می توانید با شماره زیر تماس حاصل فرمایید:

09120043630

02191012756

دریافت مشاوره رایگان با ارسال عدد 2 به سامانه 10005848

جهت دریافت کد تخفیف و هدایای ویژه کلینیک ، حتما پیج ما را فالو کنید و علاوه بر دریافت کد های تخفیف در قرعه کشی یک عدد 206 هم شرکت کنید:

آیدی اینستاگرام:

https://instagram.com/clinicelahieh

ارائه مراقبت های مربوط به خدمات زیبایی در کلینیک بین المللی پوست مو زیبایی الهیه تهران توسط کادرحرفه ای انجام می‌شود که میتوانید جهت دریافت اطلاعات بیشتر از طریق لینک زیر استفاده کنید :

clinicelahieh.com/#

سایت تخفیفات پزشکی جهت دریافت تخفیف:

 https://takhfifannet.com

 سایت انجمن جهت پاسخ به سوالات زیبایی شما توسط برترین متخصصین زیبایی کشور:

 https://harfhayetazeh.com

لینک کوتاه:

لینک آپارات:

لینک نماشا:

ویکی پدیا: https://fa.wikipedia.org

فیسبوک:  https://www.facebook.com

تویتر: https://twitter.com

لینک یوتیوب: https://www.youtube.com

تلگرام: https://telegram.org

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.