مزوتراپی مو توسط دکتر علیزاده

مزوتراپی مو توسط دکتر علیزاده

مزوتراپی مو توسط دکتر علیزاده

مزوتراپی از دو کلمه مزو به معنای لایه میانی و تراپی به معنای درمان تشکیل شده است. در روش مزوتراپی مو درمان لایه‌ی میانی پوست مورد توجه قرار می‌گیرد. مزوتراپی یک روش درمانی غیر تهاجمی است که نتایج دائمی را به دنبال دارد و برای مواردی چون کانتورینگ، کاهش وزن، درمان پیری پوست و ریزش مو، بیماری آلوپسی، اختلالات استخوانی و… مورد استفاده قرار می‌گیرد.

لایه‌های جنین در دوران رویانی شامل سه لایه اکتودرم، مزودرم و آندرودرم هستند که مزودرم لایه میانی پوست یعنی درم و اکتودرم لایه‌ی خارجی پوست یعنی اپیدرم را تشکیل می‌دهد. در قسمت درم فولیکول‌های مو، رشته‌های الاستین و کلاژن، رگ‌های خونی و… قرار دارند و لایه‌ی پوست و مو را تغذیه رسانی می‌کنند.

در این روش درمانی مواد موثری به نام کاکتیل توسط مزوتراپیست به لایه درم تزریق می‌شود. در اثر تزریق این مواد فولیکول‌ها برای رشد تحریک می‌شوند و ترمیم مو به صورت گسترده انجام می‌شود.

برخورداری از موهایی سالم و بدون نقص نعمتی است که بسیاری از ما قدردان آن نیستیم. چرا که موی سر تاثیرات مهمی در زیبایی و آراستگی ظاهری ما دارد. با این حال به خوبی می‌دانیم که مو عنصری بسیار آسیب‌پذیر بوده و نیاز به مراقبت خواهد داشت.

با نگاهی به محیط اطراف خود به خوبی می‌توانید از عوامل تهدید کننده‌ی سلامت موهای خود آگاه شوید؛ مشکلات ژنتیکی، عوامل محیطی، تنش‌های روحی، تغذیه‌ی نامناسب و بسیاری مسائل دیگر در رشد و سلامت موی شما موثر هستند. محققان معتقدند مشکلات روحی و تنش‌های عصبی به مراتب بیش از اختلالات ژنتیکی بر ریزش مو موثرند.

در هر حال زمانی که مو در معرض این آسیب‌ها قرار گرفت چه باید کرد؟ در این مقاله از کلینیک بین المللی پوست ، مو و زیبایی الهیه یکی از روش‌های ترمیم و بازسازی مو یعنی روش مزوتراپی مو معرفی می‌شود‌ که در ادامه به عناوینی نظیر انواع مزوتراپی مو  فواید و مراحل مزوتراپی مو پرداخته می‌شود.

دکتر جان
مشاوره رایگان خدمات پزشکی-دکتر جان

دلایل ریزش مو

آلوپسی آندروژنی

در بسیاری از موارد دلیل اصلی ریزش مو، آلوپسی (طاسی) آندروژنی است. آلوپسی آندروژنی معمولاً به صورت تدریجی رخ می‌دهد؛ اما می‌تواند از دلایل ریزش موی ناگهانی هم باشد. در این نوع طاسی، عوامل ژنتیکی و هورمونی نقش مهمی دارند:

عوامل ژنتیکی: اگر سابقه‌ی ریزش مو و طاسی در پدر، عمو، دایی یا دیگر اقوام شما وجود داشته باشد، احتمال این واقعه در شما بیشتر از حالت عادی است. بنابراین هنگام مراجعه به کلینیک، پزشک معالج حتما در مورد سابقه‌ی فامیلی ریزش مو در سنین پایین از شما سوال خواهد کرد.

عوامل هورمونی: هورمون تستوسترون و دی هیدروتستوسترون هم در آقایان و هم در خانم ها وجود دارد اما مقدار آن در بدن آقایان بالاتر است. افزایش سطح این هورمون‌ها در بدن هر فرد نسبت به حالت عادی برای او، با افزایش میزان ریزش مو در ارتباط است.

به همین دلیل درخواست آزمایش خون برای بررسی سطح هورمون‌ها یکی از اقدامات در بررسی علت ریزش مو ناگهانی است.

متاسفانه درمانی برای آلوپسی آندروژنی وجود ندارد. البته داروهایی مانند ماینوکسیدیل و فیناستراید می‌توانند در به تعویق انداختن طاسی موثر باشند ولی برای جبران موهای از دست رفته، تنها راه درمانی کاشت مو است.

رژیم غذایی نامناسب

همان طور که گفته شد، ساخت تارهای موی جدید در فولیکول‌های مو اتفاق می‌افتد. برای این کار مواد مختلفی مورد نیاز است که کمبود آن‌ها می‌تواند باعث ریزش موی ناگهانی شود.

شاید شما هم شنیده باشید که فردی در اثر پیروی از یک رژیم غذایی غیراصولی، دچار ریزش مو ناگهانی شده است. معمولاً در مورد این اشخاص می‌بینیم که با اندکی کشش، دسته‌ای تارهای مو از سر جدا می‌شوند.

جنس تارهای مو پروتئینی است. به همین دلیل کمبود مواد پروتئینی در رژیم غذایی می‌تواند باعث ریزش موی ناگهانی شود. منابع پروتئین در رژیم غذایی شامل انواع گوشت‌ها (ماهی، مرغ و گوشت قرمز)، تخم مرغ و لبنیات است.

ویتامین‌های مختلفی نیز برای ساخت تارهای مو مورد نیاز است که از مهم‌ترین آن‌ها می توان به گروه ویتامین‌های ب و به خصوص نیاسین و بیوتین اشاره کرد. به طوری که در اکثر داروها، مکمل‌ها و شامپوهای تقویت‌کننده‌ی مو، این ویتامین‌ها وجود دارند.

وجود برخی از مواد معدنی نیز در فرایند ساخت تارهای مو ضروری است. کمبود آهن علاوه بر ایجاد کم‌خونی، میتواند باعث ریزش مو ناگهانی شود. کلسیم و منیزیم که به وفور در لبنیات وجود دارند، در واکنش‌های ساخت تارهای مو حضور داشته و حائز اهمیت‌اند. عنصر روی (زینک) هم از دیگر مواد مورد نیاز در ساخت تارهای مو است. کمبود هر یک از عناصر گفته شده می‌تواند باعث ریزش مو بشود.

ریزش موی ناگهانی در اثر تغذیه نامناسب، بیشتر در افرادی مشاهده می‌شود که مشکلات سوء جذب (مثل بیماری‌های دستگاه گوارش) مبتلا هستند یا از رژیم‌های لاغری غیراصولی پیروی می‌کنند.

ریزش مو در اثر رژیم غذایی نامناسب معمولاً با برطرف کردن کمبودهای بدن، خود به خود درمان می‌شود و نیاز به مداخلات درمانی دیگری ندارند.

مزوتراپی مو
کلینیک بین المللی پوست مو زیبایی الهیه-مزوتراپی مو

تلوژن افلوویوم

برای این که عارضه‌ی تلوژن افلوویوم را بهتر متوجه شوید باید ابتدا مروری بر مراحل رشد مو داشته باشیم. چرخه‌ی زندگی تارهای مو، سه مرحله دارد:

مرحله‌ی آناژن یا فاز رشد: در این مرحله، رشد تارهای مو اتفاق می‌افتد. آناژن معمولاً حدود ۳ سال طول می‌کشد و به طور متوسط، ۹۰ درصد تارهای موی هر فرد در مرحله‌ی آناژن قرار دارند.

مرحله‌ی کاتاژن یا فاز موقت: کاتاژن یک مرحلهی گذرا و موقت بوده و مثل یک پل بین مرحله‌ی آناژن و تلوژن است. این فاز معمولا کمتر از سه هفته طول می‌کشد. فقط حدود ۱ درصد از تارهای موی فردی سالم از نظر ریزش مو در این مرحله قرار دارند.

مرحله‌ی تلوژن یا فاز استراحت: در این مرحله تارهای مو دیگر رشدی نخواهند داشت. این مرحله حدود ۳ ماه طول می‌کشد و به طور متوسط ۱۰ درصد از تارهای موی یک فرد در این مرحله قرار دارد. در پایان مرحله‌ی تلوژن، تار مو از پیاز مو جدا شده و می‌ریزد.

در بیماری تلوژن افلوویوم، به دلایلی که در ادامه ذکر خواهد شد، تارهای مو مراحل آناژن و کاتاژن را سریع‌تر طی کرده و در نتیجه، درصد بیشتری از موها در مرحله‌ی تلوژن قرار می‌گیرند. به همین دلیل سرعت ریزش تارهای مو افزایش می‌یابد. یعنی مثلا به جای ۱۰۰ تار مو، روزانه ۴۰۰ تار مو می‌ریزد. تلوژن افلوویوم به نوعی سردسته‌ی علل ریزش موی ناگهانی است.

تلوژن افلوویوم به دلایل مختلفی می‌تواند ایجاد شود. همه‌ی این دلایل یک پایه‌ی مشترک دارند؛ آن هم وارد شدن استرس شدید به بدن است. ین استرس می‌تواند به دلیل مسائل روحی، بیماری‌های جسمی، تغییرات ناگهانی و آسیب‌ها باشد.

نکتهی قابل توجه این است که مواجهه با یک استرس شدید، بلافاصله باعث ریزش مو نمی‌شود. استرس شدید با سرکوب فعالیت سلول‌های سازنده‌ی مو، ساخت تارهای موی جدید را کاهش می‌دهد. همچنین باعث افزایش سرعت عبور از مرحله‌ی رشد یا آناژن می‌شود.

می‌دانیم که ریزش مو زمانی اتفاق می‌افتد که فاز کاتاژن و تلوژن به اتمام برسند؛ که روی هم رفته ۳-۴ ماه طول می‌کشد. به این ترتیب حدود ۳ ماه بعد از یک استرس شدید، ریزش موی ناگهانی آغاز می‌شود.

بیماری تلوژن افلوویم

مثال‌هایی از استرس که می‌توانند باعث ریزش موی ناگهانی شوند:

استرس شدید

رژیم غذایی نامناسب

تب شدید

صدمات شدید جسمی

کاهش وزن ناگهانی

استرس

قطع عضو

رویدادهای حساس زندگی مانند کنکور، جدایی یا از دست دادن عزیزان

تلوژن افلوویوم معمولاً بعد از برطرف شدن علت استرس، خود به خود درمان شده و نیازی به دارو یا مداخلات درمانی دیگر ندارد.

مصرف برخی داروها

ریزش موی ناگهانی می‌تواند ناشی از مصرف داروهای مختلف باشد. لیست داروهایی که می‌توانند باعث ریزش مو شوند، بسیار طولانی است. اگر به تازگی مصرف دارویی را شروع کرده‌اید و پس از آن، ریزش موی شما افزایش یافته است، این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید.

در بسیاری از موارد می‌توان از یک داروی جایگزین دیگر استفاده کرد. ریزش مویی که در اثر عارضه‌ی دارویی باشد، معمولا در طی چند ماه پس از قطع دارو برطرف شده و موها مثل قبل خواهند شد.

 معروف‌ترین داروهایی که باعث ریزش موی ناگهانی می‌شوند، شامل موارد زیر اند:

داروهای شیمی درمانی

شاید معروف‌ترین داروهایی که باعث ریزش مو می‌شوند، داروهای شیمی درمانی باشند. این داروها برای جلوگیری از رشد سلول‌های سرطانی، تقسیم شدن سلول‌ها را مهار می‌کنند. البته نه تقسیم همه‌ی سلول‌ها، صرفاً تقسیم سلول‌هایی را مهار می‌کنند که سرعت تکثیر بالایی دارند.

علاوه بر سلول‌های سرطانی، سلول‌های فولیکول‌های مو هم سرعت تقسیم زیادی دارند. به همین دلیل یکی از اثرات ناخواسته‌ی این داروها، جلوگیری از تقسیم سلولی در فولیکول‌های مو است. همان طور که می‌دانید، فولیکول‌های مو محل ساخت تارهای موی جدید هستند و اگر تقسیم سلولی در آن ها مهار شود، تار موی جدید ساخته نمی‌شود.

داروهای ضدبارداری

همان طور که گفته شد، تغییر در سطوح هورمون‌های جنسی می‌تواند باعث ریزش موی ناگهانی شود. داروهای ضدبارداری هم باعث تغییر در تعادل بین هورمون‌های جنسی می‌شوند. بنابراین ریزش مو در هنگام مصرف این داروها ممکن است اتفاق بیفتد.

ریزش موی پس از بارداری

ریزش مو پس از زایمان یا دوران شیردهی، یکی از شایع‌ترین شکایت‌های مادران و یکی از دلایل ریزش موی ناگهانی است. در حین بارداری، سطح هورمون‌های جنسی استروژن و پروژسترون در بدن مادر بالاست و پس از زایمان، سطح این هورمون‌ها به طور چشمگیری کاهش پیدا می‌کند.

این تغییر باعث می‌شود تا فولیکول‌های مو که سازنده‌ی تارهای مو هستند، وارد مرحله‌ی استراحت شوند. به همین دلیل پس از ریزش هر تار مو، تار موی جایگزینی برای آن وجود نخواهد داشت و موهای مادر پس از زایمان کم پشت خواهد شد.

نکته‌ی مهم این است که مادر نباید به هیچ عنوان نگران باشد! چرا که با گذشت زمان و معمولا در طی همان سال اول پس از زایمان، اوضاع بهتر و موهای مادر مثل قبل از بارداری خواهد شد.

ابتلا به برخی بیماری‌ها

بیماری‌های مختلفی می‌تواند موجب ریزش موی ناگهانی شود که برخی از آن‌ها را در ادامه بررسی می‌کنیم:

عفونت‌ها

برخی عفونت‌ها می‌توانند باعث ریزش موی ناگهانی شوند. شایع‌ترین آن‌ها عفونت‌های قارچی هستند که بیشتر در کودکان، نوجوانان و افراد دچار ضعف سیستم ایمنی مشاهده می‌شوند. شیوع عفونت‌های قارچی در بزرگسالان سالم کم است.

تینه‌آ کاپیتس یک بیماری قارچی است که علت آن گروهی از قارچ‌ها به نام درماتوفیت‌ها هستند. محیط‌های گرم و مرطوب برای رشد این قارچ‌ها مساعد است؛ به همین دلیل پوست و موی سر زیستگاه مناسبی برای آن‌ها محسوب می‌شود.

شاخص‌ترین علامت این بیماری، ریزش موی ناگهانی است. ممکن است محل دچار ریزش مو، دردناک هم باشد. این بیماری به راحتی از یک شخص به شخص منتقل می‌شود. استفاده از کلاه، حوله و شانه‌ی آلوده از راه‌های انتقال این بیماری است.

درمان این عفونت قارچی با مصرف داروهای ضد قارچی مثل گریزئوفولوین، تربینافین یا فلوکونازول به مدت 4 تا 6 هفته است.

معمولا ریزش مو با درمان برگشت‌پذیر است.
از عفونت‌های دیگری که می‌توانند باعث ریزش موی ناگهانی شوند، می‌توان به فولیکولیت اشاره کرد. در این بیماری التهاب در فولیکول‌های مو اتفاق می‌افتد. بنابراین بعد از ریزش مو، تار موی جایگزینی رشد نخواهد کرد و آن منطقه طاس خواهد شد.

بیماری‌های تیروئیدی

ریزش موی ناگهانی می‌تواند علامتی از کم‌کاری غده‌ی تیروئید باشد. کم‌کاری غدهی تیروئید علائم دیگری مثل ضعف و خستگی، چاقی و پف کردن صورت، کند شدن حرکات و رفلکس‌ها و خشکی پوست نیز خواهد داشت. در صورتی که پزشک معالج شما به این بیماری مشکوک باشد، انجام آزمایش خون برای تشخیص کمک کننده است.

تریکوتیلومانیا

اختلال وسواس موکنی یا تریکوتیلومانیا، اختلالی روانی است که هم در آقایان و هم در خانم‌ها مشاهده می‌شود. این اختلال در میان دختران جوان شایع‌تر است.

در تریکونیلومانیا فرد به طور وسواس گونه‌ای اقدام به کندن موهای خود می‌کند. هنگام معاینه‌ی فیزیکی، پزشک با مشاهده‌ی نحوه‌ی رشد موها و برخی سرنخ‌های دیگر، به این بیماری شک خواهد کرد. هم از روش‌های دارویی و هم از روش‌های روان درمانی می‌توان برای درمان این بیماری کمک گرفت.

بیماری لوپوس

بیماری لوپوس بیشتر با ضایعات پوستی قرمز رنگی که به شکل پروانه بر روی بینی و گونه‌ها ایجاد می‌کند، شناخته می‌شود.

این بیماری، یک بیماری خودایمنی است که در آن سیستم ایمنی اشتباهی به سلول‌های بدن حمله کرده و به آن‌ها آسیب وارد می‌کنند. در بیماری لوپوس ممکن است پوست سر نیز درگیر شده و مناطقی به شکل سکه دچار ریزش موی ناگهانی شوند.

بیماری لوپوس در خانم‌ها بیشتر از آقایان دیده می‌شود. ریزش موی ناشی از این بیماری می‌تواند موقت یا دائمی باشد که بستگی به شدت بیماری و نوع آن دارد.

آلوپسی آره‌آتا

ریزش موی سکه‌ای یا آلوپسی آره‌تا، مانند بیماری لوپوس نوعی بیماری خودایمنی است. در لوپوس کل بدن درگیر می‌شود و در آلوپسی آره‌آتا، سلول‌های ایمنی تنها به فولیکول‌های مو حمله می‌کنند.

آلوپسی آره آتا معمولاً باعث ریزش موی ناگهانی با حدود مشخص و به شکل مناطق دایره‌ای کوچک می‌شود. البته می‌تواند باعث ریزش کل موهای سر یا حتی کل موهای بدن شود. در این حالت‌ها به بیماری آلوپسی توتالیس و یونیورسالیس گفته می‌شود.

ریزش موی ناگهانی ناشی از آلوپسی آره‌آتا معمولاً خود به خود درمان می‌شود. در موارد وخیم‌تر، درمان بیماری با تزریق موضعی کورتون توسط متخصص پوست انجام می‌شود.

سندرم تخمدان پلی‌کیستیک (PCOS)

سندرم تخمدان پلی‌کیستیک که به آن پیکوز (PCOS) هم می‌گویند، بیماری است که تنها در خانم‌ها دیده شده و باعث اختلال در تعادل هورمون‌های جنسی آن‌ها می‌شود. همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم، اختلال در تعادل هورمون‌های جنسی می‌تواند باعث ریزش موی ناگهانی یا تدریجی شود.

البته سندرم تخمدان پلی‌کیستیک بیشتر از این که باعث ریزش مو شود، باعث پرمویی در نقاط مختلف بدن می‌شود.

انواع روش های درمان مو

تقویت و درمان ریزش مو به روش PRP

بهترین درمان برای ریزش مو چیست ؟ پلاسمای غنی از پلاکت که اغلب به پی آر پی (PRP) موسوم است، پلاسمای تغلیظ شده خون (گرفته شده از خون) است که دارای حدود پنج برابر تعداد پلاکت موجود در گردش خون طبیعی است.

به غیر از سلول های قرمز خون و سلول های سفید خون، خون انسان حاوی سلول های شناخته شده ای به نام پلاکت ها ست. عملکرد پلاکت ها، تسریع بهبود و کمک به لخته شدن خون در محل زخم است. پلاکت ها حاوی فاکتورهای رشدی هستند که باعث بازسازی سلول ها در بدن می شود. PRP از دو دهه گذشته در پزشکی استفاده می شود.

کمک کردن پلاکت ها در لخته شدن خون، رمز توانایی بدن در بهبود زخم است. ایده پشت درمان PRP این است که با افزایش تعداد پلاکت ها در یک منطقه زخمی، ظرفیت التیام بافت در آن منطقه شتاب خواهد یافت.

تزریق پلاسمای غنی از پلاکت (PRP) تکنیکی است که برای بهبود بدن، از خون خود بدن استفاده می شود. پزشکان از این تکنیک برای درمان ریزش مو ، پیوند مو، و بهبود زخم استفاده می کنند. بسیاری از بیماران از این نوع درمان بهره مند شده اند.

اگر ریزش مو به دلیل ابتلا به یک بیماری خاص باشد، درمان بیماری در اولویت اصلی قرار دارد. پزشکان ممکن است برای فرد داروهای ضد التهاب و سرکوب‌کننده دستگاه ایمنی بدن مانند پردنیزولون (Prednisolone) را تجویز کنند.

همچنین در صورتی که داروی خاصی عامل ریزش مو شده باشد، پزشک معمولا به بیمار توصیه می‌کند، حداقل به مدت سه ماه از مصرف آن دارو خودداری کنید.

داروهای دیگری هم هستند که معمولا برای درمان طاسی ارثی تجویز می‌شوند که عبارتند از:

ماینوکسیدیل (Minoxidil): داروی بدون نسخه‌ای است که توسط سازمان‌های بهداشتی معتبر برای زنان و مردان مورد تأیید قرار گرفته است. ماینوکسیدیل معمولا به‌صورت مایع یا فوم موجود است و فرد روزانه باید به سر خود بمالد. مدتی پس از شروع درمان با ماینوکسیدیل ممکن است فرد ریزش مو را تجربه کند.

همچنین ممکن است موهای به‌تازگی رشد کرده کوتاه‌تر و تُنُک‌تر از موهای سابق باشند. اما حداقل ۶ ماه برای درمان با ماینوکسیدیل لازم است.

همچنین توصیه می‌شود، برای حفظ و نگهداری موهای رشد کرده، به درمان با داروی ماینوکسیدیل ادامه دهید. مصرف ماینوکسیدیل عوارض جانبی احتمالی هم دارد که عبارتند از تحریک پوست فرق سر، رشد ناخواسته مو روی صورت و همین‌طور تند شدن‌ غیرطبیعی‌ ضربان‌ قلب‌ (تاکی کاردی).

فیناستراید (Finasteride): این دارو برای مردان تجویز می‌شود. فیناستراید به صورت قرص عرضه می‌شود و فرد باید روزانه مصرف کند.

انواع روشهای درمان ریزش مو

گزارش‌های منتشر شده نشان می‌دهد، بسیاری از مردانی که از درمان با داروی فیناستراید بهره بردند، شاهد کاسته شدن از روند ریزش مو بودند و برخی نیز اعلام کردند که موهای جدیدی نیز روی سرشان رشد کرده است.

به مانند ماینوکسیدیل توصیه می‌شود فرد برای حفظ مزایای دارو به درمان با فیناستراید ادامه دهد. همچنین این نکته را به یاد داشته باشید که فیناستراید ممکن است برای مردان بالای 60 سال کارایی لازم را نداشته باشد.

به مانند بسیاری از داروها فیناستراید هم ممکن است در برخی افراد عوارض جانبی داشته باشد. برخی از نادرترین عوارض مصرف داروی فیناستراید شامل کاهش میل و عملکرد جنسی و افزایش خطر ابتلا به سرطان پروستات گزارش شده است. همچنین زنان باردار باید اکیدا از تماس با قرص‌های خُرد شده یا شکسته فیناستراید خودداری کنند.

سایر داروها برای درمان ریزش مو

داروی خوراکی دوتراساید (Dutasteride) که گزینه‌ی دارویی دیگر است که برای مردان توصیه می‌شود. برای زنان نیز درمان دارویی ممکن است شامل داروهای ضد بارداری خوراکی و اسپیرونولاکتون (Spironolactone) باشد.

جراحی کاشت مو

رایج‌ترین نوع ریزش مو دائمی، ریزش منطقه‌ای مو است که معمولا تنها موهای فرق سر فرد ریزش پیدا می‌کند. کاشت مو یا جراحی ترمیمی می‌تواند بهترین گزینه برای این دست افراد باشد.

انواع روشهای درمان ریزش مو

در جراحی کاشت مو، یک متخصص پوست و مو یا جراح زیبایی، قسمت‌های ریزی از پوست را که حاوی چند تار مو هستند را از پشت سر یا نواحی پُرپُشت دیگر برمی‌دارد و به فرق سر پیوند می‌زند.

برخی از پزشکان بعد از کاشت مو استفاده از داروی ماینوکسیدیل را به بیماران خود توصیه می‌کنند تا ریزش مو را به حداقل برسانند. همچنین، ممکن است برای حصول نتیجه‌ی دلخواه نیاز به بیش از یک عمل جراحی کاشت مو باشد.

با این حال، به یاد داشته باشید که نهایتا ریزش مو ارثی با وجود عمل جراحی باز هم ممکن است ادامه پیدا کند. ذکر این نکته هم ضروری است که روش‌های درمانی جراحی برای درمان طاسی سر معمولا پرهزینه هستند و می‌توانند برای بیمار دردناک باشند. در همین حال، عوارض جانبی مانند زخم و خونریزی نیز دارند.

برداشت نواری

در برداشت نواری در روش ماشت واحد فولیکولی، یک نوار مو عموماً از پشت سر برداشته می‌شود و به گروه‌های کوچک‌تر تقسیم می‌شوند تا در نواحی دریافت‌کننده کاشته شوند.

این، روشی رایج و سریع‌تر از برداشت از نواحی مختلف است. باوجوداینکه نواری از پوست سر برداشته می‌شود اما جای زخم آن به‌راحتی با موهای مجاور و جدید پوشانده می‌شود.

انواع روشهای درمان ریزش مو

برداشت واحد فولیکولی (FUE)

گروه‌های کوچک موی نواحی بزرگ‌تر اطراف سر برداشته می‌شوند و سپس در ناحیه دلخواه کاشته می‌شوند. به دلیل اینکه گرافت‌ها از نواحی مختلف سر برداشته می‌شوند، خونریزی و عوارض پس از جراحی کمتر است و نیازی به بخیه نیست. زخم‌های حاصل از FUE پراکنده هستند و در یک ناحیه متمرکز نشده‌اند اما ناحیه بزرگ‌تری از موها باید کوتاه شوند.

جراحی فلاپ

در جراحی فلاپ، قسمت پوست طاس سر برداشته می‌شود و قسمت دیگری از پوست که دارای فولیکول‌های مو است جایگزین آن می‌شود. این فرایند، ناحیه بزرگی از کچلی می‌پوشاند و به دلیل اینکه پوست کامل و سالم می‌ماند، موها فوراً از آن ناحیه رشد می‌کنند و رشد مجدد آن‌ها ماه‌ها طول نمی‌کشد.

پس‌روی مو

در برخی موارد، علاوه بر کاشت مو یا به‌عنوان روش جایگزین، جراحی فلاپ پس‌روی مو انجام می‌شود. در این روش، بخش طاس سر برداشته می‌شود و رستنگاه مو جلو کشیده می‌شود تا قسمت طاس را پر کند. اگر موی بیشتری لازم باشد، کاشت مو یا جراحی فلاپ برای پوشش ناحیه باقیمانده انجام می‌شود.

لیزرتراپی برای درمان ریزش موی سر

روش درمانی دیگر لیزرتراپی مو با لیزر کم‌توان یا لیزر سرد است. این روش درمانی که برای زنان و مردان انجام می‌گیرد از سوی سازمان‌های معتبر دنیا از جمله سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) مورد تایید قرار گرفته است.

پژوهش‌هایی که انجام گرفته‌اند، کارایی این روش درمانی را برای درمان ریزش مو تأیید کرده و گزارش دادند که بیماران شاهد تقویت مو و تراکم در نواحی سابقا کم‌پُشت بودند. با این حال، برای ارزیابی اثرات طولانی‌مدت این روش درمانی نیاز به پژوهش‌های بیشتری است.

انرژی اشعه‌ی لیزر با استفاده از اصول علمی بیوتراپی نوری عمل می‌کند. با تابش اشعه‌ی لیزر، سلول‌های هدف آن را جذب کرده و سپس شروع به بازسازی خود می‌کنند. اشعه‌ی لیزر در بافت‌های عمقی پوست سر نفوذ می‌کند و موجب تحریک جریان خون در پشت سر و همچنین تحریک متابولیسم سلولی برای سنتز پروتئین می‌شود.

مطالعات بالینی نشان داده‌اند که فعالیت میان سلولی و درون سلولی موجب شکسته شدن DHT (هورمون دیهیدروتستوسترون که عامل ریزش مو است) می‌شود و در نتیجه ریزش مو‌ها متوقف می‌شود. برای آن که بتوانید عملکرد لیزر را به خوبی درک کنید، در ابتدا باید در مورد چگونگی رشد موها و جایگزینی آن‌ها و همچنین چرخه‌ی رشد موها اطلاع داشته باشید.

هرکدام از موهایی که در سر می‌رویند تا چند سال رشد می‌کنند و سپس می‌افتند. سپس ریشه‌ی مو تا چند هفته استراحت می‌کند و سپس مجددا موی جدیدی از ریشه شروع به رشد می‌کند. این چرخه در تمام طول عمر ما ادامه دارد.

متاسفانه با بالا رفتن سن، تعداد موهای جدیدی که جایگزین موهای قبلی می‌شوند کم می‌شود و ضخامت و همچنین رنگ موها کمتر می‌شود و به همین دلیل به تدریج موها کم پشت می‌شوند و ممکن است قسمتی از سر دچار طاسی شود. بنابراین ریزش موها بخشی از چرخه‌ی طبیعی مو است و دلیل طاسی شما ریزش مو‌ها نیست، بلکه این موضوع است که موهای جدید جایگزین موهای قبلی نمی شوند.

لیزردرمانی موجب بازسازی ریشه‌های مو و تقویت آن‌ها می‌شود. این تاثیر لیزر موجب کاهش روند پیشروی ریزش و کم شدن موها شده و حتی در مواردی روند ریزش و کم پشت شدن مو‌ها را برعکس می‌کند و درواقع موجب پرپشت شدن و بازگشت موهای از دست رفته می‌شود.

البته در صورتی که ریشه‌ی موها بمیرند، دیگر امکان بازیابی آن وجود ندارد، بنابراین هرچه قدر درمان را سریع‌تر شروع کنید، به نتایج بهتری می‌رسید.

نور قرمز با تاثیرات درمانی موجب افزایش جریان خون در سر می‌شود و در نتیجه تعداد گلبول‌های قرمزی که اکسیژن تازه و مواد مغذی را به ریشه‌ی موها می‌رسانند افزایش پیدا می‌کند. نتیجه‌ی این کار آغاز چرخه‌ی بازسازی در سر و پاکسازی مواد زائد در اطراف ریشه‌ی مو است.

در نتیجه‌ی این درمان لایه‌ی کورتکس در ساقه‌ی مو ضخیم‌تر شده و لایه‌ی کوتیکل بسته می‌شود که این امر موجب می‌شود موی سر بسیار نرم‌تر و سالم‌تر به نظر بیاید و درخشندگی بیشتری داشته باشد.

استفاده از لیزرتراپی در کنار درمان KLS و تجویز داروهای خوراکی باعث می‌شود که لیزرتراپی نیز تاثیرات بهتری داشته باشد، چرا که لیزرتراپی مو موجب بسته شدن کوتیکل مو می‌شود. در صورتی که همزمان با لیزرتراپی مو از نرم کننده‌های مو استفاده کنید، موهای آسیب دیده، موخورده‌ها و موهای خشک به تدریج بهبود پیدا می‌کنند.

کاشت مو

گاهی موهای فرد تنها با روش تقویتی جوابدهی و افزایش تراکم دلخواه را برای فرد ندارد و فرد در این مرحله اقدام به انجام کاشت و یا ترمیم مو میکند.

 واژه کاشت مو در اصل به معنای پیوند طبیعی می باشد. شرایط کاشت موی هر فرد بستگی به بانک مو و قسمت اهدا کننده آن دارد،به صورتی که هرچقدر بانک مو و بخش اهدا کننده قوی تر باشد تراکم پیوند و کاشت مو بیشتری خواهیم داشت

بهترین روش کاشت مو

Sut: آخرین راههای درمان ریزش مو و یکی از بهترین متد نوین کاشت مو sut می باشد که تمام ایرادات و عوارض در تمام روشهای دیگر کاشت مو در آن به طور کامل حذف شده است.

به صورتی که کاشت مو بدون هیچگونه عوارض جراحی از جمله :درد، خونریزی، تورم، جای بخیه، جای اسکار و کاملا بدون دوران نقاهت میباشد. در این روش با توجه به روش های منسوخ شده، تراکم کاشت تا 14000 تار مو می باشد، یعنی 3 برابر روشهای  futوfit  است.

ترمیم مو به روش hrt

Hrt: ترمیم موhrt به فرآیندی میگویند که طی آن موی جدید و طبیعی جایگزین موهای ریخته و یا کم پشت شده میشود و این موها به جای کاشت در سطح داخلی روی شبکه نامریی و شبیه سازی شده به پوست سر به صورت تار به تار با ماده اصلی و ضد حساسیت کراتین گیاهی فیکس و یا بافت میشوند.

ظرافت شبکه و جنس موها به طوری صورت گرفته شده که غیر قابل تشخیص با موی سر خود فرد است ،و اصلا دارای ظاهر عروسکی مانند و یا پرتقالی شکل نمیباشد . این ترمیم مو نیازی به بانک و تراکم مو فرد ندارد و بدون هرگونه عوارض جراحی مانند ،درد،خونریزی ،دوران نقاهت وموها در HRTغیر قابل رشد میباشد .

ما در کلینیک بین المللی پوست ، مو و زیبایی الهیه این افتخار را داریم که علاوه بر ارائه خدمات کاشت موبه روش انحصاری و نوین sut، پکیج ترکیبی تقویت مو را نیز برای بیمارانمان استفاده کنیم. این پکیج شامل PRP، لیزر تراپی، مزوتراپی و ویتامین درمانی است.که کامل و مغذی ترین غذای مو را برای تمامی افراد با جنس و تراکم مو های گوناگون دارا میباشد .

مزوتراپی مو چیست؟

اصطلاح مزوتراپی اولین بار توسط دکتر میشل پیستور Dr. Michel Pistor در سال 1958 به کار برده شد. دکتر میشل از این روش به عنوان تسکین دهنده درد برای درمان بیماری های روماتولوژی، عفونی و بیماری های عروقی استفاده کرد. دکتر لیونل بیسون Dr. Lionel Bissoon این تکنیک را در فرانسه فرا گرفته و بعداً آن را در آمریکا رواج داد.

مزوتراپی کاربردهای بسیاری به ویژه در از بین بردن چربی و سلولیت و درمان ریزش مو که اخیراً مورد توجه جهانیان قرار گرفته است دارد.

مزوتراپی یک روش غیر تهاجمی و غیر جراحی است که برای بازگرداندن حجم و درخشندگی موها استفاده می شود. این روش شامل تزریق مواد دارویی، اسیدهای آمینه، ویتامین ها و موارد دیگر به لایه اپیدرمی پوست می باشد. مواد تزریق شده باعث تحریک لایه مزودرم و رشد موهای جدید می شوند.

در اصل مزوتراپی بر اساس این واقعیت است که بیشتر مشکلات ریزش مو به دلیل عدم تعادل هورمونی در اطراف فولیکول های مو (مانند DHT)، کمبود مواد مغذی مناسب که به سلامت مو کمک می کند و گردش خون در پوست سر ایجاد می شود.

محلول مزوتراپی که به پوست سر تزریق می شود، حاوی ترکیبی از مواد شیمیایی خاص مانند ویتامین ها، کو آنزیم ها و اسیدهای آمینه است که براساس نیاز و شرایط بیمار نوع و میزان آنها مشخص می شود. مواد مورد استفاده برای مزوتراپی را به دو دسته مواد اصلی (که توسط FDA تأیید می شوند) و مواد مکمل یا جزئی طبقه بندی می شوند.

مزوتراپی همچنین به تعادل هورمونی کمک کرده و باعث تحریک رشد مو های سالم و جدید می شود. هم زنان و هم مردان می توانند از این روش استفاده کنند. مزوتراپی باعث افزایش گردش خون در پوست سر، تأمین مواد مغذی، کاهش سرعت کوچک شدن فولیکول ها و تحریک رشد مو می شود.

مراحل انجام مزوتراپی مو

ترکیبات دارویی مزوتراپی حاوی اسیدهای آمینه، ویتامین‌ها و عنصر روی هستند و تزریق آن در پوست سر باعث سلامتی و زیبایی بیشتر موها می‌شود. این روش در مقایسه با دیگر روش‌ ها تأثیر سریع‌ تری دارد و باعث متعادل‌ سازی سطح هورمون‌ های مو می‌شود.

با انجام مزوی مو قدرت جذب فولیکول های مو بالاتر رفته و مواد مغذی را بیش تر جذب می کنند. پس از جذب مواد، فولیکول های خاموش تبدیل به محرکی برای رشد مو می شوند. طی این فرآیند مقدار لازم آمینو اسید برای سلامتی مو تامین شده و تولید کراتین زیاد می شود. به همین دلیل، مزوتراپی مو روش درمانی مناسبی برای انواع پوست سر محسوب می شود.

از آنجا که مزوتراپی برای درمان ریزش مو در اثر اختلالات هورمونی کاربرد دارد، می‌تواند با متعادل‌ سازی میزان هورمون‌ ها مفید باشد.

مزوتراپی برای رشد مو از طریق تزریق ترکیبات دارویی به لایه مزودرم انجام می‌شود. مزودرم در زیر لایه اپیدرم است و میان لایه چربی و بافت پوستی قرار دارد. تزریق ترکیبات دارویی به کمک آمپول‌ شکل مخصوص مزوتراپی و سوزن استریل صورت می‌گیرد.

بسته به اندازه قسمتی از کف سر که نیاز به درمان دارد، زمان مزوتراپی از 10 تا 30 دقیقه متغیر است. همچنین موادی که جهت درمان در این روش استفاده می شوند شامل بیوکانین A و استیل تتراپپتاید 3 است.

بیوکانین A یک نوع ایزوفلاون قوی است که تستوسترون را در افرادی که کچلی زنانه یا مردانه (androgenetic alopecia) دارند به DHT  تبدیل می کند. این ماده از شبدر قرمز به دست می آید و در درمان بیماری های دیگری چون سرطان، اختلالات التهابی مثل سوریاسیس و اگزما هم مؤثر است.

استیل تتراپپتاید 3، به تحریک پروتئین های مرجع و شبکه سلولی بیش تر پرداخته و باعث رشد مو، کاهش ریزش مو، کاهش التهاب و تعویض بافت هایی می شود که بر فولیکول های مو اثر می گذارند. نتیجه نهایی، بزرگ تر شدن فولیکول های مو، سرزنده شدن مو و تولید مواد اصلی است.

مزایای مزوتراپی مو

مزایای  مزوتراپی امروزه آن را به روشی مجبوب بین مردم تبدیل کرده است. برخی از این مزایای به شرح زیر است:

این روش بدون درد و کم تهاجمی و مطمئن است.

با رشد بیش تر مو، حجم مو را افزایش می دهد.

فولیکول ها را تقویت می کند و به مرحله آناژن می رساند.

مو را محکم کرده و درخشش و تازگی به آن می دهد.

از پوسته پوسته شدن شدید کف سر جلوگیری می کند.

نسبت به روش های دیگر ریسک آلرژی و تداخل دارویی کمتری دارد.

نیازی به بی هوشی ندارد.

بهبودی آن سریع است.

تقریبا بدون درد است.

از روش های دیگر درمان ریزش مو ارزان تر است.

مزوتراپی مو
کلینیک بین المللی پوست مو زیبایی الهیه-مزوتراپی مو

معایب مزوتراپی مو

خسته کننده بودن این روش به دلیل تکرار دفعات درمان را می توان از عوارض مزوتراپی دانست.

احساس سرگیجه و کسالت در مدت زمان درمان که ممکن است تا ساعتی پس از تزریق ادامه داشته باشد.

ایجاد عفونت باکتریایی که بسیار نادر است. این مشکل احتمال دارد در تزریق‌های معمولی نیز بوجود بیاید ولی خوشبختانه بسیار نادر است. در هرصورت اگر بعد از جلسه مزوتراپی نشانه‌هایی از عفونت مشاهده کردید سریعا به پزشک خود اطلاع دهید.

احساس سردرد که معمولا در روز بعد مزوتراپی کامل از بین می رود.

اسکار (گوشت اضافه یا جای زخم) مادام العمر در افرادی که سابقه تشکیل گوشت اضافه در بدن دارد.

بروز نکروز بافتی که عارضه ای نادر است که به دلیل مصرف دوزهای بالا و یا تزریق دارو در عمق نامناسب ایجاد می شود.

امکان بروز پیگمانتاسیون یا همان واکنش التهاب پوستی در سر عارضه ای دیگر از مزوتراپی است.

ایجاد واکنش آلرژیک به مواد تزریقی از دیگر عوارض مزوتراپی مو است که برای پیشگیری از این عارضه قبل از تزریق پزشک متخصص معاینات لازم را انجام می دهد تا مطمئن شود حساسیت وجود ندارد.

موقتی و غیر دائمی بودن اثرات این روش از عوارض بارز مزوتراپی شمرده می شود.

تورم، کبودی و التهاب به دلیل فرو رفتن سوزن در پوست سر که بعد از سه یا چهار ساعت از بین می رود.

درد در هنگام تزریق مواد به پوست سر نیز یکی از معایب مزوتراپی است.

کاندیدا مناسب مزوتراپی مو

با توجه به محبوبیت روزافزون درمان های زیبایی مزوتراپی و طیف وسیعی از مزایای آن، این سوال ایجاد می شود که همه افراد می توانند این درمان را انجام دهند یا خیر. در صورت کلی می توان گفت افراد سالم می تواند به انجام مزوتراپی اقدام کنند.

البته تشخیص این که شما می توانید فرد مناسبی برای انجام درمان زیبایی باشید به تنهایی و بدون انجام آزمایش سخت و غیر قابل اطمینان است؛ به همین دلیل اگر شما قصد انجام مزوتراپی را دارید باید به پزشک متخصص زیبایی مراجعه کنید. پزشک متخصص زیبایی آزمایش های مورد نیاز برای تشخیص این که انجام درمان زیبایی مزوتراپی می تواند برای شما مناسب باشد را می نویسد و نتیجه آزمایشات و سابقه پزشکی شما را برای تشخیص واجد شرایط بودن شما بررسی می کند؛

اما به طور کلی برخی افراد با دارا بودن هر یک از موارد گفته شده در پایین نمی توانند کاندید مناسبی برای انجام مزوتراپی باشند و به هیچ وجه نباید تحت درمان زیبایی قرار بگیرند.

زنان باردار

افراد مبتلا به ایدز

بیماران مبتلا به سوزش قلب، ضربان قلب نامنظم

افرادی که سابقه لخته شدن خون و سکته مغزی

بیماران مبتلا به بیماری های مزمن شدید مانند اختلالات قلبی و بیماری های عروق کرونر قلب

افراد دیابتی وابسته به انسولین

هزینه های مزوتراپی مو

شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که در درمان‌هایی مانند مزوتراپی که نیاز به تکرار جلسات دارد، هزینه چطور محاسبه می‌شود. به طور کلی در هر کلینیک قیمت‌گذاری جلسات مزوتراپی به مواد مصرفی محلول‌های درمان و شرکت تولید کننده آنها بستگی دارد.

هر قدر این مواد از برندهای گران‌تری باشند طبیعتاً هزینه جلسات درمان شما نیز بالاتر خواهد بود. مثلاً اگر برای درمان ریزش مو به مراکزی مراجعه کنید که برای انجام مزوتراپی از محلول‌های کره‌ای یا چینی استفاده می‌کنند، قطعاً مجبور به پرداخت هزینه کمتری در مقایسه با مراکزی خواهید بود که از محلول‌های اروپایی بهره می‌گیرند.

عوامل موثر در هزینه های مزوتراپی مو

قیمت کوکتل تزریقی و قیمت آمپول مزوتراپی مو

مارک کوکتل مزوتراپی یا داروهای تزریقی مزوتراپی در هزینه‌های مزوتراپی مو موثر است. قطعا اگر از برندهای باکیفیت و معتبر برای تزریق استفاده کنید، هزینه‌های مزوتراپی افزایش می‌یابد.

کلینیک انتخابی و قیمت مزوتراپی مو

مهارت و تجربه پزشکی که مزوتراپی را انجام می‌دهد در قیمت مزوتراپی مو موثر است. اگر یک کلینیک معتبر و مجهز را برای درمان خود انتخاب کنید. قطعا هزینه‌های شما افزایش پیدا خواهد کرد. تزریق در مراکز غیرمجاز شاید ارزانتر انجام شود اما احتمال بروز عوارض ناگوار یا تزریق مواد غیرمرغوب زیاد خواهد بود.

وسعت ناحیه تزریق و قیمت مزوتراپی مو

هرچقدر وسعت ناحیه تزریق بیشتر باشد هزینه مزوتراپی مو نیز افزایش می‌یابد. برای مثال اگر بخواهید فقط بخش‌های از مو یا جلوی سر را مزوتراپی کنید نیاز به داروی مزوتراپی کمتری خواهید داشت. از طرفی تزریق زمان کمتری از پزشک می‌گیرد. پس طبیعی است که هزینه‌ها نسبت به تزریق تمام سر کمتر شود.

هزینه هر جلسه مزوتراپی مو

تعداد جلسات تزریق تاثیر زیادی در هزینه کلی مزوتراپی مو دارد. اگر برای تقویت مو مزوتراپی انجام دهید قطعا تعداد جلسات کمتری نسبت به زمانی که دچار بیماری و ریزش مو هستید خواهید داشت.

هرچقدر علائم بهبود زودتر ظاهر شوند باعث می‌شود پزشک تعداد جلسات بعدی شما را کمتر کند. به طور کلی برای اکثر افراد بین 7 تا 15 جلسه مزوتراپی موثر است.

مراقبت های قبل از مزوتراپی مو

برای اینکه بتوانید به یک نتیجه معقول و منطقی دست پیدا کنید، لازم است که به چند نکته توجه داشته باشید. این نکات می‌توانند روی نتیجه مزوتراپی تاثیرگذار باشد.

تشخیص نوع ریزش مو

قبل از مزوتراپی مو معمولا یک جلسه مشاوره با پزشک متخصص در این زمینه دارید. پزشک در این جلسه شدت ریزش موهایتان را مشخص می‌کند. با توجه نوع ریزش موهایتان و جنس موهایی که دارید تشخیص می‌دهد که آیا می‌توان از مزوتراپی مو برای شما استفاده کرد یا خیر.

انتخاب کلینیک مناسب برای تزریق مزوتراپی

یکی از مهم‌ترین عواملی که می‌تواند در نتیجه مزوتراپی تاثیرگذار باشد، انتخاب یک کلینیک خوب و حرفه‌ای است. هرچه از تجهیزات و ابزارهای حرفه‌ای‌تر و پیشرفته‌تری در این کلینیک‌ها استفاده شود، قطعا از کیفیت و سطح بالاتری هم برخوردار است.

اگر در کلینیک مورد نظر از وسایل اولیه استریل شده و ضدعفونی استفاده نکنند، ممکن است به عفونت‌های شدیدی مبتلا شوید. همین موضوع می‌تواند علاوه بر بیمار کردن فرد به روی نتیجه مزوتراپی هم تاثیر بگذارد. در صورت بروز عفونت ممکن است از مزوتراپی نتیجه معقول و درستی دریافت نکنید.

انتخاب برند مناسب داروی مزوتراپی

داروهایی که در روش مزوتراپی استفاده می‌کنند، دو نوع هستند. داروهای خالص و داروهای از پیش مخلوط شده، این داروها را با توجه به نوع موهای شما و تشخیص پزشک به پوست سر تزریق می‌کنند. در حال حاضر بهترین برند داروهای مزوتراپی عبارتنداز: محصولات BCN CLASSIC ، BCN COKTAILIS، BCN ADVANCED نام برد.

در ساخت این مواد از پپتیدها جدید استفاده شده و علاوه بر آن از کلاژن، ویتامین‌ها و مواد فعالی استفاده شده است که میزان تاثیرگذاری مزوتراپی را دو چندان می‌کند. اکنون بهترین و پرطرفدارترین برندهای داروهای مزوتراپی مو از کشورهای آمریکا و کره هستند.

قبل از انجام مزوتراپی لازم است که به چند نکته توجه داشته باشید. رعایت این نکات می‌تواند باعث شود تا از مزوتراپی مو به یک نتیجه معقول برسید.

تا 24 ساعت قبل از مزوتراپی مو سعی کنید از مواد حالت دهنده، داروهای مراقبتی و تقویت کننده استفاده نکنید.

قبل از انجام مزوتراپی مو به منظور جلوگیری از چرب شدن موهایتان، بهتر است موهای سر خود را با شامپو بشوئید.

24 ساعت قبل از مزوتراپی مو از محلول‌های ریزش مو استفاده نکنید.

از چند روز قبل از مزوتراپی از داروهای ضدالتهاب و رقیق کننده خون استفاده نکنید.

به هیچ عنوان خودتان برای ضدعفونی کردن سر اقدام نکنید. در کلینیک با استفاده از الکل یا مواد ضدعفونی کننده پوست سر را ضدعفونی می‌کنند.

مراقبت های بعد از مزوتراپی مو

دانستید که مزوتراپی موی سر یک روش مناسب و کاربردی برای انتقال ویتأمین‌ها، مواد طبیعی و آنزیم‌های مورد نیاز به پوست سر است. در این روش مواد مورد نیاز مو به صورت مستقمیم به پوست سر تزریق می‌شوند. یکی از مهمترین فواید مزوتراپی مو تقویت مو سر است. مزوتراپی مو به وسیله یک سوزن انجام می‌شود. در این روش مواد مزوتراپی مو با استفاده از سوزن به پوست سر تزریق می‌شوند.

این روش برای تقویت مو سر، ابرو و رفع سایر ایرادات مو مناسب است. برای اینکه فواید مزوتراپی مو در فرد ظاهر شود، پس از مزوتراپی مو باید دستور العمل‌های خاصی را رعایت کنید. با ما همراه باشید تا علاوه بر دیدن عکس قبل و بعد مزوتراپی مو با مراقبت‌های بعد از مزوتراپی مو، پاسخ این سؤال که مزوتراپی مو چند جلسه است و اینکه عوارض مزوتراپی مو چیست بیشتر آشنا شوید.

برای اثر دهی بیشتر بعد از مزوتراپی بهتر است در ناحیه‌ای که مواد مزوتراپی مو تزریق شده است از کمپرس سرد استفاده کنید. علاوه بر اینکه کمپرس سرد انجام دهید، انجام مراقبت‌های دیگری هم ضروری است که در ادامه بیان شده است.

از دیگر مراقبت‌هایی که پس از مزوتراپی باید رعایت کنید این است که حداقل چهار ساعت پس از مزوتراپی مو نباید به ناحیه‌ای که مواد تزریق شده است آب بخورد. در نتیجه بهتر است تا چهار ساعت پس از مزوتراپی از دوش گرفتن خودداری کنید. علاوه بر منع دوش گرفتن در 24 ساعت اول پس از تزریق در این مدت زمان اصلاً توصیه نمی‌شود که از سونا، جکوزی یا وان آب گرم استفاده کنید.

ناگفته نماند که منع موارد گفته شده فقط مربوط به 24 ساعت اول پس از تزریق مواد است. پس از گذشت 48 ساعت می‌توانید از حمام یا دوش آب گرم استفاده کنید. حمام و دوش آب گرم در زمان مناسب می‌تواند روند بهبود شما را سرعت بخشد.

_ در برخی از موارد ناحیه‌ای که مواد مزوتراپی تزریق شده است کبود می‌شود. لازم به توضیح است که این کبودی طبیعی است و برای آن جای هیچ نگرانی نیست. در خصوص تسریع روند بهبودی کبودی پوست سر راهکار‌های مختلفی وجود دارد. از جمله این راهکار‌ها می‌توان به استفاده از ژل آرنیکا اشاره کرد.

اگر پس از تزریق توسط سوزن پوست شما کبود شد برای بهبود آن می‌توانید به مدت دو روز از ژل آرنیکا به صورت موضعی بر روی ناحیه‌ای که کبود شده است استفاده کنید. ممکن است این سؤال برای شما ایجاد شود که نحوه استفاده از این ژل به چه صورت است؟ در پاسخ باید گفت استفاده از ژل آرنیکا دستور العمل خاصی ندارد. روزی سه مرتبه ژل را به صورت موضعی روی محلی که کبود شده است بمالید.

_ اگر با هدف تقویت ریشه مو قصد مزوتراپی مو را دارید بهتر است بدانید که پس از تزریق مواد در مورد برخی از دارو‌ها ممنوعیت استفاده به وجود می‌آید. شخصی که مزوتراپی انجام داده است به مدت 24 ساعت پس از تزریق نباید از دارو‌های ضد التهاب استفاده کند.

از جمله دارو‌های ضد التهاب که مصرف آن‌ها در 24 ساعت اول پس از تزریق مواد مزوتراپی ممنوع شده است می‌توان به آسپرین، موتیرین و… اشاره کرد. علاوه بر دارو‌های ضد التهالی توصیه می‌شود که تا 24 ساعت بعد از مزوتراپی از مصرف ویتأمین E نیز خودداری کنید. ناگفته نماند که ممنوعیت‌های دارویی گفته شده فقط مربوط به 24 ساعت اول پس از مزوتراپی است. پس از گذشت 24 ساعت دیگر ممنوعیت دارویی برای اشخاص وجود ندارد.

ممکن است چند ساعت اول پس از تزریق مواد مزوتراپی مو احساس درد داشته باشید. برای تسکین درد می‌توانید از دارو‌هایی که مسکن معمولی محسوب می‌شوند استفاده کنید. در این قسمت لازم به توضیح است که برای حفظ سلامت خود بهتر است از دارو‌هایی که پزشک معالج شما تجویز کرده است استفاده کنید.

اگر هم در نسخه شما نام دارویی خاصی یا نام مسکن نیامده است قبل از استفاده از هر نوع مسکن و قرص با پزشک خود مشورت کنید.

پس از مزوتراپی دقت به شامپو و سایر محصولات بهداشتی که برای مو استفاده می‌کنید، از اهمیت بیشتری برخوردار می‌شود. بهتر است برای انتخاب شامپو مناسب با پزشک خود مشورت کنید. به طور کلی برای حفظ سلامت مو‌ها در روز‌های اول پس از مزوتراپی موی سر از اتو مو و سشوار گرم استفاده نکنید.

جدای از بحث مزوتراپی مو و مراقبت‌های مربوطه استفاده طولانی مدت و نامناسب از این محصولات ممکن است سبب اسیب وارد شدن به مو شما شود.

موارد گفته شده تنها چند مورد از مراقبت‌هایی است که پس از مزوتراپی موی سر باید انجام دهید. به طور کلی مراقبت‌های لازم را پزشک معالج به بیمار می‌گوید. رعایت این مراقبت‌ها در اثر‌گذاری هر چه بیشتر این روش درمانی مؤثر است.

اثرات و نتایج مزوتراپی مو

همان‌طور که می‌دانید، مزوتراپی مو می‌تواند در درمان ریزش مو یا مشکلات نازک‌شدن مو برای مردان و زنان در هر سنی موثر باشد. اما یکی از رایج‌ترین سوالاتی که برای شما در انتخاب این روش درمانی پیش می‌آید این است که آیا نتایج حاصل از مزوتراپی، دائمی است؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که نتیجه و اثرات درمانی مزوتراپی برای کنترل و توقف ریزش مو موقتی است.

اما درصورتی که به‌طور مستمر و دوره‌ای از این روش درمانی استفاده کنید، می‌توانید نتایج طولانی‌مدت و موثری را در بازیابی کیفیت و زیبایی مو خود مشاهده کنید. همچنین به‌طور کلی فاصله جلسات مزوتراپی در ابتدای شروع درمان کم است، اما به‌تدریج فواصل درمانی بیشتر شده و برای تثبیت درمان استفاده می‌شود.

دوره نقاهت مزوتراپی مو

معمولا به دلیل غیر تهاجمی بودن درمان زیبایی مزوتراپی که برای مواردی مانند جوان سازی پوست و ترمیم مو استفاده می شود نیاز به استراحت مطلق و طولانی مدت در دوران نقاهت و بهبودی ندارد و شخص تحت درمان می تواند به محض اتمام درمان به فعالیت روزانه خود بپردازد.

اما معمولا توصیه می شود به دلیل حساس شدن شدید پوست به علت زخم های ایجاد شده بر اثر درمان زیبایی حداقل یک روز پس از انجام درمان مزوتراپی شخص تحت درمان در خانه بماند تا در معرض گرد و غبار، آلودگی و نور آفتاب قرار نگیرد. با این حال به دلیل بدون درد بودن مزوتراپی، انجام درمان نمیتواند مانع فعالیت های شخص تحت درمان شود.

معمولا دوران نقاهت و بهبودی بعد از انجام درمان در صورتی که تمام نکات گفته شده رعایت شود و درمان به خوبی انجام شود فقط با کمی کبودی و تورم همراه است. کبودی و تورم ایجاد شده بعد از انجام درمان به دلیل زخم های ایجاد شده توسط دستگاه مزوتراپی بروز می کند و در طی 15 دقیقه تا 2 ساعت بعد از درمان ایجاد می شوند و بین 6 تا 72 ساعت به اوج خود میرسند که در این زمان کمی قرمزی، لک و سوزش را هم ممکن است با تشدید کبودی و تورم مشاهده کنید.

تعداد جلسات لازم مزوتراپی مو

دوره درمان مزوتراپی موی سر حدودا 10 – 15 جلسه به فاصله حدودا سه هفته می باشد. (فاصله جلسات از شروع تا پایان متفاوت است و با توجه به شرایط هر فرد توسط پزشک تشخیص داده می شود) بعد از آن وارد مرحله بوستر خواهد شد، یعنی به این صورت که هر سال باید 2 الی 3 جلسه مزوتراپی تکرار شود.

بیشتر اوقات افراد پس از تکمیل درمان شاهد اثرگذاری آن می شوند. بیمار نباید وسط جلسات درمانی وقفه ایجاد کرده یا درمان را قطع کند. درغیر اینصورت نتیجه مطلوبی نخواهد گرفت.

مشاوره

کلینیک بین المللی پوست ، مو و زیبایی الهیه با کادری مجرب و متخصص در هر نوع زیباسازی و جوانسازی به صورت حضوری و در صورت عدم امکان زیبا جویان عزیز برای مشاوره حضوری همه ساعت می تواند به زیبا جویان عزیز مشاوره تلفنی را ارایه کند.

شاید این مطلب هم برای شما جذاب باشد:

مزوتراپی مو درمان مراقبت ها و هزینه ها

 قیمت و هزینه داروی مزوتراپی مو چیست؟

تجربه مزوتراپی مو خودتان را بیان کنید

نتیجه گیری

اگرچه از مزوتراپی برای دهه ها در اروپا استفاده شده است، اما مدارک علمی یا بالینی بسیار کمی برای حمایت از این روش وجود دارد.  با این حال مزوتراپی برای درمان برخی از انواع ریزش مو و تقویت مو و پوست موثر است. در حالیکه طبق نظر انجمن جراحان پلاستیک آمریکا ، لیپوساکشن تنها روشی است چربی را از بین می برد.

در واقع مزوتراپی در از بین بردن چربی به اندازه لیپوساکشن موثر نیست. مزایای مزوتراپی رویکرد غیر جراحی، درد کم یا بدون درد، عوارض کمتر است. مزوتراپی از نظر هزینه نیز به صرفه است.

میزان ماندگاری نتایج حاصل از انجام درمان زیبایی مزوتراپی به موارد مختلفی بستگی دارد. در صورتی که شما نکات مراقبتی قبل و بعد از انجام درمان زیبایی را انجام دهید می توانید زمان طولانی تری از نتایج حاصل از انجام درمان زیبایی لذت ببرید.

البته تعداد جلسات انجام مزوتراپی هم بر میزان نتایج حاصل از انجام درمان زیبایی موثر است و هر چه تعداد جلسات بیشتر باشد ماندگاری نتایج حاصل هم بیشتر خواهد بود. اما حداکثر میزان ماندگاری نتایج حاصل از انجام درمان زیبایی مزوتراپی از 12 تا 18 ماه تجاوز نمی کند؛ به همین دلیل نمی توان درمان زیبایی مزوتراپی را به عنوان یک روش دائمی در نظر گرفت اما می توان میزان ماندگاری نتایج درمان زیبایی را افزایش داد.

در هر دوره انجام مزوتراپی نسبت به دوره قبلی انجام درمان زیبایی هم میزان ماندگاری نتایج درمان زیبایی افزایش پیدا می کند و شما کاهش نتایج حاصل از درمان زیبایی را در زمان طولانی تری مشاهده خواهید کرد.

البته میزان ماندگاری نتایج حاصل از انجام این درمان زیبایی تقویتی به نوع بدن، میزان سوخت و ساز بدن و ​​برنامه غذایی و انجام ورزش مناسب هم بستگی دارد؛ بنابراین نمی توان زمان خاصی را برای نیاز به انجام جلسات مجدد درمان زیبایی در نظر گرفت.

دکتر جان
مشاوره رایگان خدمات پزشکی-دکتر جان

کلینیک بین المللی پوست مو زیبایی الهیه تهران با کسب برترین رتبه رضایتمندی مرجع جهانی گوگل 5 ستاره درخدمت زیباجویان عزیز  می باشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر، مشاوره رایگان و واتساپ می توانید با شماره زیر تماس حاصل فرمایید:

09120043630

02191012756

دریافت مشاوره رایگان با ارسال عدد 2 به سامانه 10005848

جهت دریافت کد تخفیف و هدایای ویژه کلینیک ، حتما پیج ما را فالو کنید و علاوه بر دریافت کد های تخفیف در قرعه کشی یک عدد 206 هم شرکت کنید:

آیدی اینستاگرام:

https://instagram.com/clinicelahieh

ارائه مراقبت های مربوط به خدمات زیبایی در کلینیک بین المللی پوست مو زیبایی الهیه تهران توسط کادرحرفه ای انجام می‌شود که میتوانید جهت دریافت اطلاعات بیشتر از طریق لینک زیر استفاده کنید :

clinicelahieh.com/#

سایت تخفیفات پزشکی جهت دریافت تخفیف:

 https://takhfifannet.com

 سایت انجمن جهت پاسخ به سوالات زیبایی شما توسط برترین متخصصین زیبایی کشور:

 https://harfhayetazeh.com

لینک کوتاه:https://www.doctorjaan.com/6sqr

لینک آپارات:

لینک نماشا:https://www.namasha.com/v/RVdQAXx6

ویکی پدیا: https://fa.wikipedia.org

فیسبوک:  https://www.facebook.com

تویتر: https://twitter.com

لینک یوتیوب: https://www.youtube.com

تلگرام: https://telegram.org

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.